Sunday, November 20, 2011

Kerana islam...


Back in KMPk, aku diajak oleh seorang kawan untuk join halaqah. Dalam lecture yang bosan. First time aku dengar perkataan halaqah. Aku ikut dan alhamdulillah sampai sekarang aku masih ikut halaqah. Walaupun banyak kali futur.

Meniti jalan ni sangat best andai kita hanya menerima, menerima dan menerima. Tak pernah memberi. Tak pernah berjuang. Tak pernah berkorban.

Tapi bila tiba masanya kita kena bersedia untuk memberi, memberi dan memberi. Sampai tak pernah lagi menerima apa-apa. Kecuali pahala dan ganjaran syurga Allah di akhirat kelak.

Bila kita dah join kafilah ni, kita kena lepaskan semua kepentingan peribadi. Kita dah tak belajar untuk bangga diri. Kita tak kerja untuk kita beli kereta mewah atau bina rumah besar-besar. Kita tak kahwin kerana kecantikan atau ketampanan fizikal. Kita buat semuanya untuk ISLAM. Kita buat sesuatu sebab nak Allah redha kepada kita.

Tapi jalan ini panjang. Banyak cabaran. Ikut halaqah hari ni belum bermakna akan terus ikut sampai mati. Dah ramai yang tersungkur. Ada yang tersungkur tapi dengan rahmat Allah kembali bersama kafilah ini dengan semangat baru dan pengorbanan yang lebih tinggi.

Jalan ini telah membuktikan tagline "Impossible is Nothing". Tiada yang mustahil. Hamba seperti Bilal, perompak seperti Abu Zar dan manusia sekeras Umar membuktikan tiada yang mustahil bila hidayah Allah menyapa. Kun fayakun!

Allahua'lam.


0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template