Monday, September 15, 2008

yas'alunaka

ada ikhwah2 bertanya, yas'alunaka tu apa? ana ckp, carila sendiri. hehe =)
sebenarnya ana nk terangkan knp ana pilih yas'alunaka ni pd 1st post aritu lg tp x smpt. maklumla, tulis blog pn kt bilik membe. pc ana rosak. ujian2. begitu lemah iman. diuji dgn pc yg rosak je. klu shbt2 zaman rasulullah saw dlu diuji dgn siksaan dan pembunuhan. kisah Khabbab Al-'Araat, Bilal, Sumayyah dll. Aku??? bgmn nnt jika aku diuji spt mereka??? mampukah aku???

yas'alunaka - mereka bertanya kpdmu -
di dlm al-Quran, Allah menyebut yas'alunaka bbrp kali. mereka bertny kpdmu ttg ruh, mereka bertny kpdmu ttg sa'ah (hari kiamat) etc. dan jawapan kpd itu suma hny pd Allah yg Maha Mengetahui yg Ghaib. kita hny perlu mengatakan "Kami beriman kpd apa2 yg diturunkan kpdmu ya rasulullah saw".

yas'alunaka begitu signifikan dgn kehidupan da'i wa da'iyah. kita menjadi contoh kpd masyarakat. masyarakat akan menjadikan kita sbg reference. mereka akan mempersoalkan kita dgn pelbagai persoalan2 yg kdg2 kita tidak tahu atau kurang pasti mengenainya. lalu Allah mengajarkan kpd kita bgmn seharusnya berinteraksi dgn persoalan2 di luar pengetahuan kita. jika kamu tidak tahu, katakan terus "Wallahu ta'ala a'lam. Saya tidak tahu." atau "Maaf, saya tidak tahu. inshaAllah,sy akan cuba bertny kpd org yg lebih arif". mereka2 jwpn yg konon2nya align atau match dgn soklan bknla sikap seorg da'i. shbt2 nabi saw, para tabi'in, tabi' tabi'in, salafusoleh lebih suka mengatakan "aku tidak tahu" utk persoalan yg mereka tidak tahu mengenainya. apakah kita lg hebat dr mereka dan ingin mendahului mereka dlm pekara ini?

semoga Allah sentiasa memberi kita taufik dan hidayah agar mengikuti jalanNya yg lurus. Amin.

2 shuriken:

Beroleh Kemenangan said...

Assalamualaikum, Paley.

Tahniah atas pembukaan blog.

Abg tak nak vote kerana abg berbeza pandangan dengan Ustaz Athif, ttg mana lebih penting, murabbi, mutarabbi, manhaj.

Daftarlah sebagai pengundi berdaftar dengan SPR. Jangan sia-siakan undi anda. Manalah tahu dalam masa terdekat ni ada pilihan raya umum lagi. Banyak tempat undi daftar, pejabat pos pun boleh!

ibnu yazid said...

A'ah, lupa lak nk daftar. InshaAllah

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template