Tuesday, June 22, 2010

Tunaikan janjimu

bismillah...


"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah sehingga membunuh dan terbunuh (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu dan demikian itulah kemenangan yang agung." (At-Taubah: 111)


"Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu* dan mereka sedikitpun tidak mengubah (janjinya)." (Al-Ahzab: 23)



Sesungguhnya semua yang kita ada bukanlah milik kita. Semuanya adalah pemberian dan kurnia daripada Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah. Dia memberikan kita segala kemudahan kemudian Dia membeli kembali semua itu dengan memberikan kepada para penjualnya SYURGA. Subhanallah, adakah jual beli yang lebih baik daripada ini? Tidak! Inilah jual beli paling pelik tapi begitulah Allah, Tuhan Yang Memiliki Setiap Sesuatu mengasihi hamba-hambaNya yang ikhlas berjuang demi agamaNya. Sedangkan Dia tak perlukan mereka untuk memenangkan agamaNya. Jika Dia mengkehendaki kemenangan untuk agamaNya, itu sangatlah mudah bagiNya. Namun, Dia ingin menguji keimanan hamba-hambaNya apakah telah bulat keimanan di dalam hati mereka. Dia memberikan tawaran jual beli terhebat supaya orang-orang beriman merebut peluang itu dan mengorbankan semua yang mereka miliki. Berjuang di jalan Allah dengan mengikhlaskan diri hanya kepadaNya. Bermujahadah merebut nikmat syahid di jalanNya. Dan menunaikan janji mereka kepadaNya. Allahuakbar walillahilhamd!

*menunggu apa yang telah Allah janjikan kepadanya.


0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template