Tuesday, September 21, 2010

Perang II

Bismillah...


Azan maghrib 1 Syawal dan laungan takbir raya menandakan bermulanya sebuah perang. Peperangan bani adam terhadap hawa nafsu, syaitan dan bala tenteranya. Gencatan senjata selama sebulan memberi ruang dan peluang kepada umat Islam mempersiapkan diri untuk menghadapi perang yang panjang; selama 11 bulan seterusnya. Juga memberi kesempatan kepada syaitan dan konco-konconya merangka strategi yang lebih efektif.


Perang kali ini tentu tak semudah melawan hawa nafsu yang sendirian ketika Ramadhan. Syaitan tentu telah menyediakan perancangan dan strategi yang rapi. Tempoh sebulan dirantai tentu saja membuatnya lebih bertenaga untuk menyesatkan anak Adam.

(Iblis) menjawab, "Kerana Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku akan selalu menghalangi mereka dari jalanMu yang lurus. Kemudian pasti aku akan mendatangi mereka dari depan, dari belakang, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur." (7:16-17)

Apa yang lebih menakutkan ialah syaitan dan bala tenteranya "very well-equipped"- lengkap!

Sesungguhnya dia (syaitan) dan tenteranya dapat melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak bisa melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin bagi orang-orang yang tidak beriman. (7:27)

Ia (iblis) berkata, "Tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi dan aku akan menyesatkan mereka semuanya. (15:39)

Apakah persiapan kita telah benar-benar ampuh untuk menghadapi peperangan panjang melawan musuh yang licik ini?

...aku (iblis) akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hambaMu yang terpilih (mukhlasin) di antara mereka." (15:39-40)

(Iblis) menjawab, "Demi kemuliaanMu, pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hambaMu yang terpilih (mukhlasin) di antara mereka." (38:82-83)

Allahua'lam

TAMAT


0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template