Wednesday, February 09, 2011

Doa Rabitah

bismillahirrahmaanirrahiim

Selalu kedengaran rasa tak puas hati antara sesama ikhwah. Terasa keringnya ukhuwwah, yakni persaudaraan. Rasa dipinggirkan. Rasa cemburu dengan kelebihan yang dimiliki oleh ikhwah-ikhwah yang lain. Semua perasaan-perasaan yang dicampakkan oleh syaitan ke dalam hati kita untuk melemahkan ikatan iman ini. Sehingga kelemahan kita menyebabkan kita memperturutkan hawa nafsu kita lalu mengikuti telunjuk syaitan. Akhirnya, ukhuwwah itupun hancur terputus.

Aku pernah mengalami perasaan yang sama. Dan aku yakin hampir semua orang pernah diuji dengan perasaan yang sama. Cuma yang membezakan kita adalah bagaimana kita bertindakbalas terhadap perasaan itu. Bagaimana kita menjawab persoalan-persoalan itu.

Ia adalah sebuah perasaan yang tak boleh diubati dengan ceramah atau daurah ukhuwah islamiyah. Ia perlukan sebuah tindakan konkrit yang berbasis kepada perasaan yang sama. Memahami kehendak hati dan perasaan. Mengikuti naluri keimanan yang benar. Bukan anggapan dan logik akal. Ia mesti ditangani dengan senjata iman. Kerana hati ini milik Allah, maka Dia lebih mengetahui keadaannya.

Allah yang mempertautkan antara hati-hati orang beriman.

Akhirnya, semua kembali kepada Allah. Ukhuwah ini adalah milik Allah. Dia mencampakkan perasaan kasih sayang itu ke dalam hati hamba-hambaNya yang ikhlas. Supaya mereka berkasih-sayang keranaNya, bukan kerana sesuatu yang lain.

Bilamana Allah menarik perasaan itu bermakna ada sesuatu yang Dia ingin kita perbetulkan dan perbaiki. Hubungan kita denganNya, apakah ianya mesra? SuruhanNya, apakah kita laksanakan? LaranganNya, apakah kita tinggalkan? Keikhlasan kita, adakah sentiasa bersih dan suci?

Pernah suatu ketika, aku merasakan kemaraunya perasaan kasih sayang di antara ikhwah. Dan sehingga kini pun, kadang-kadang perasaan yang sama masih menyerang. Alhamdulillah, berkat menjaga mutaba'ah amal sejak mula-mula mengikuti halaqah, aku hafal doa rabithah. Sebuah doa, bagi aku, sangat mendalam maksudnya. Yang dapat mengikat antara hati-hati kami. Menjaga ukhuwah antara kami di atas landasan keimanan kepada Allah ta'ala.

Praktikkanlah dengan penuh kesungguhan di dalam doa-doa kita selepas solat agar Allah terus menjaga dan memelihara ukhuwah ini insyaAllah.

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahawa hati ini telah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu
Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
Kekalkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya
Terangilah dengan cahayaMu
Yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
Dengan kurnia iman
Dan indahnya tawakal padaMu
Hidupkan dengan ma'rifatMu
Matikan dalam syahid dijalanMu
Engkaulah Pelindung dan Pembela

Amiin

Ya Allah, terimalah amalan dan doa kami.


Allahua'lam

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template