Monday, March 23, 2009

Kenapa ye? 3

Apabila membaca surah Adh-Dhuha, kadang-kadang aku tak terasa apa-apa. Seolah-olah baris demi baris yang dibaca hanyalah sebahagian ayat-ayat Allah daripada sekian banyak ayat-ayat di dalam Al-Quranul karim. Sebabnya? Aku tak faham bukannya tak tahu. Kalau nak ikutkan, terjemahan ayat demi ayat tu dah tau cuma tak memahami isinya saja membuatkan tiada "feel" ketika membacanya. Tapi ni bukan nak tafsir surah ni. Aku bukan mufassirin.

Merujuk kepada post yang lepas, nikmat apakah yang disebut di dalam ayat terakhir surah itu yang perlu kita nyatakan? Dengan pelbagai nikmat yang diberikan Allah kepada kita, semuanya wajib kita syukuri. Dan nikmat terbesar dalam kehidupan kita sebagai manusia adalah nikmat islam yang diberikanNya. Bagaimana seharusnya kita nyatakan nikmat terbesar itu? Jika seseorang memberi kita sebuah kereta ferrari enzo, kita tak guna kereta tu dalam utm je kan. Sudah tentu kita akan gunakan dengan sepuas-puasnya ke sana-sini. Dan kita pun tak akan rasa malu untuk membawa kereta itu ke mana-mana kan. Kita akan rasa bangga apabila memandunya. Kita merasa puas diperhatikan orang ramai.

Jadi, kalau dengan sebuah "sampah" dunia pun kita merasa bangga, inikan pula nikmat islam yang diberikan Allah kepada kita. Yang diberiNya adalah perkara terbaik manakala pemberiNya adalah Yang Maha Tinggi. So, ada ke benda lain yang kita nak setelah kita dapat perkara ni? Sekarang ramai orang malu nak menzahirkan islam di hadapan manusia. Malu nak baca al-Quran kat stesen bas sambil-sambil tunggu bas. Merasa bangga mengusung New Straits Times, The Star, buku Covey etc. Malu nak menzahirkan identiti islam. Jika ramai yang tak segan silu bercouple, naik motor bawa awek, pakai selaur pendek, tak pakai tudung etc, kenapa kita yang mengamalkan kebenaran masih malu dan takut? Aku tak faham...

Kita kalah pemikiran sebelum ke medan perang. Kita kalah dengan nafsu sebelum peluru menembusi dada kita. Bersyukur dengan nikmat bukan sekadar mengucapkan sebaris Alhamdulillah. Perlukan tahqiq, realisasi. Islam bukan manhaj yang didirikan atas asumsi tetapi kaedah yang berdiri atas realiti.

Bersambung...

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template