Thursday, May 27, 2010

Realistik

bismillah...


ingat lagi masa mula-mula masuk utm dulu aku berazam untuk at least hafal 5 juzuk al-Quran bila habis study. suatu azam yang tak mustahil time tu. kekerapan membaca al-Quran menyebabkan proses menghafal jadi sangat mudah. untuk hafal satu muka mungkin ambil masa kurang dari setengah jam. tapi azam tu tak tercapai. even juzuk 30 pun masih sangkut. malu sebab below expectation walaupun sebenarnya ada kemampuan. malang, kerana kemahuan tidak setinggi kemampuan dan kesempatan yang ada. bagaimana agaknya nak menjawab soalan "bagaimana kamu menghabiskan umurmu?" di akhirat nanti? begitu banyak time-wasting, procrastinating dan do nothing.

alhamdulillah, sekarang join kelas tahfiz di maahad tahfiz al-Quran wal Qiraat kat sini. kejap je tapi cubalah habiskan setakat yang termampu. tapi sedih gak sebab kemampuan menghafal semakin kureng. susah betul nak lekat. baru tasmi' level 2 dah kantoi. belum tebuk lagi, mestila lagi kantoi. mungkin sebab tak jaga hati kot. bila time menghafal ni baru la rasa kesan maksiat yang dah buat tu. sebenarnya dalam solat pun dah ada kesan. tak khusyu'. tapi tu la, bukan mudah nak konsisten. banyak betul dugaan.

macam tu lah kita. meletakkan target atau matlamat tertentu pada permulaan perjalanan dah jadi macam budaya atau macam adat kot. tapi adakah kita betul-betul konsisten berusaha untuk mencapai target-target tu? atau kita sekadar hangat-hangat tahi ayam? salah satu matan hadis dalam arba'in nawawiyah,

"Qul Aamantu billah, summastaqiim!"

Katakanlah, aku beriman dengan Allah dan istiqamahlah! Dalam hadis lain menyebutkan mafhumnya "amal sedikit yang konsisten lebih disukai oleh Allah daripada amal yang banyak tetapi terputus-putus."

biasalah. masa awal-awal memang semangat. contoh masa awal tahun baru. macam-macam azam dipasang. by the end of year, tercapaikah semua target? selalu kita tak bersikap realistik. tak mengenal kemampuan diri sendiri. ramai yang overestimate dan tak kurang yang underestimate sampai takdak apa-apa target. bagi diorang "live life as it is" atau "live life to the fullest". ah! sama je dua-dua. tak jarang kita lupa peranan Allah dalam setiap urusan hidup kita. na'uzubillahiminzalik.

barangsiapa yang mengenal dirinya, maka dia mengenal Penciptanya.


p/s insyaAllah, esok sampai ahad akan ke Thailand. doakan kami selamat pergi dan pulang. jzkk

1 shuriken:

Abu Khalid said...

Akhi... Jangan lupa bawa pulang buah hati...

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template