Tuesday, July 06, 2010

Sudah tiba masanya...

bismillah...

mencukupkan perjalanan musafir selama seminggu bermula selasa lepas sehingga hari ni. sekarang di serdang guna pc harith amaran untuk update blog dan of course surfing internet (including fb-ing, yahoo-ing, googling and so forth). dari perlis kemudian serdang then ke skudai dan balik melalui route yang sama. memang penat. fizikal, mental dan duit. alhamdulillah dan insyaAllah, ruh takkan pernah penat apabila berjumpa ikhwah-ikhwah malahan bertambah-tambah semangat dan rasa tekad untuk meneruskan perjuangan.

kat skudai, mungkin aku datang pada masa yang kurang sesuai. semester baru nak bermula. ikhwah-ikhwah kat hidden village (darussyabab) ingat aku akan sambung lagi di utm. afwan, aku datang nak ambil barang dan nak jumpa ikhwah-ikhwah jer. buku-buku dan pc yang disayangi, aku perlukan mereka. rasa sedih jugak nak tinggalkan utm. 5 tahun aku kat sana padahal course aku cuma 4 tahun jer. aku rasa johor tu macam kampung aku sebab aku jarang balik masa cuti. tapi yang paling best adalah pengalaman tarbiyyah kat johor terutama kat utm, berdakwah dan berukhuwwah, suka dan duka semuanya. tanpa sedar, dah habis tempoh sah laku aku di utm. T_T

jadi aku perlu renew license dan aku bertekad tak menyambung di utm lagi. bukan kerana aku benci (saki hati, kecewa, marah dan sifat-sifat mazmumah yang lain) utm atau penghuninya, tapi aku rasa dakwah aku perlu beranjak ke fasa seterusnya (fasa aku, bukannya maratib amal). tekad aku ke utm hanyalah sekadar sebagai training scheme, tempat aku menimba pengalaman dakwah. pengalaman yang akan aku gunakan di tempat lain selepas selesai pengajian. walaupun dakwah aku tak berjaya kat utm, aku yakin ikhwah-ikhwah lain berjaya. at least membina core group untuk penerusan dakwah di utm. aku harap dan berdoa agar mereka inilah yang akan menjadi generasi ta'sis di sana.

last but not least, semoga ikhwah dan akhwat di utm dirahmati dan diberkati Allah dalam gerakerja kalian. aku menasihati diriku dan antum/na sekalian agar sentiasa mengekalkan niat yang ikhlas dalam setiap kerja kita. sesungguhnya, pertolongan Allah hanya diberikan kepada pekerjanya (al-akh al-'amilin) yang ikhlas berjuang menolong agamaNya. yakinlah dengan janji Rabb yang menciptakan dirimu dalam firmanNya:

Wahai orang-orang beriman! Jika kamu menolong agama Allah, Allah PASTI akan menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu. (Surah Muhammad: Ayat 7)

1 shuriken:

Muhammad Hussaini Khairudin said...

Yosh! Aku sokong padli!

Apa guna tarbiyyah bagai nak rak bertahun-tahun, kalau akhirnya masih diletakkan di tempat yang dah ada ahli-ahli marhalahnya?

Bukankah sangat banyak masyarakat di watan tercinta kita ini yang masih dibelai lagi... Masih belum diletakkan di mihwar mereka?

Bukankah kata-kata pendakwah tua itu; pada setiap mihwar, ada rijalnya?

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template