Tuesday, May 10, 2011

Aku takut pada kritikan...

bismillah...

Sebenarnya tak tahu nak tulis apa pun. Tapi tadi terbaca sikit buku Creative Journal Writing tulisan Stephanie Dowrick (pdf). Don't hold your ideas. Write whatever thoughts passing in your mind. Never thinking about editing, formatting and so on. Just write all of it. Lebih kurang macam tu la maksudnya.

Bagi aku sendiri, sebenarnya takut nak menulis. Sebenarnya aku takut dikritik. Kadang2 rasa nak tulis dalam english sebab aku rasa writing aku ok. Eh! aku dapat A- untuk english masa kat matrik dan itulah kali pertama dalam hidup aku dapat A untuk subjek english. Kat UTM I still manage to get A- in English for Academic Writing. Bangga jap. Tapi still takut nak menulis even dalam BM pun. Sebab utama, takut pada kritikan. Yelah, walaupun orang tak kritik (komen) dalam blog tapi bila jumpa kat luar nanti kena kritik jugak.

"Ko ni...dalam blog (macam) bagus giler, kat luar ntahpape je.."

"Kenapa dalam blog english ko macam power, tapi bila kat luar macam teruk giler..."

Sebenarnya tak pernah ada orang cakap camtu pun kat aku. Aku je mengkritik diri sendiri. Aku tak tahu sejauhmana kritikan mampu menguatkan seseorang.


"I don't know what to say...your work just like....GIGO. Garbage In, Garbage Out!"

Kalau kena kritik macam tu mungkin down terus kot. So depend la kepada jenis dan cara kritikan. Kalau kritikan tu baik tapi disampaikan dengan cara yang salah, akan bagi efek negatif jugak. Tapi kalau kritikan tu destructive, dapat disampaikan dengan cara yang elok, mungkin tak seteruk efek jika disampaikan dengan cara yang teruk kan. Aku rasa camtu la.

Tapi dalam aku takut pada kritikan, dah hampir tiga tahun aku tulis blog. Walaupun takde orang nak baca blog ni tapi aku tetap menulis walaupun kadang2 hiatus terlalu lama. Mungkin amal dhoifi (sepertimana selalu diulang2 oleh manusia hebat beramal qowiy) seperti menulis blog ni dapat keberkatan daripada Allah dan dapat memberi manfaat kepada sesiapa saja yang terbacanya. Ya, sesungguhnya aku tak tahu yang manakah di antara amal-amalku yang diterima Allah. KepadaNya lah aku berserah diri. Ok, nantikan my next post! :)

---From Paris Perlis with Love--- :p
...

2 shuriken:

~kafalifmim~ said...

at least u try bah!.

ibnu yazid said...

huhu, kak kam sgt memahami..tenkiu2 :)

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template