Friday, May 20, 2011

Too late is as good as never

Aku paling tak suka tunggu orang. Kalau jalan, aku suka jalan cepat-cepat. Kalau bawak motor, aku suka bawak laju-laju. Ah, lantak ko la. Sapa suruh ko slow sangat. Tapi itu bukan problemnya. Problemnya ialah bila kita buat orang tunggu kita bermakna kita dah buat benda yang salah.


Selalunya term 'tungu-menunggu' ni bermakna ada akad janji untuk bertemu pada masa sekian-sekian. So, ia adalah janji. Janji kena tepati. Kalau tak tepati janji bermakna tercalit sifat seorang munafik pada kita. Kalau lambat biar ada alasan yang jujur. Bukan mencari alasan untuk melepaskan diri.


Orang melayu suka berjanji. Sampai ada ungkapan janji melayu. Maksudnya janji dengan maksud lambat 15 hingga 30 minit. Mungkin lebih lagi. Tanpa alasan yang memuaskan. 'Kalau saya datang awal pun orang lain datang lambat jugak'. Mungkin ada yang tak setuju. Realitinya kebanyakan yang aku pernah jumpa macam tu.

Lambat. Dulu masa kat matrik ada seorang kawan aku (lain kelas) bagitau ada lecturer dia suruh tutup pintu lecture hall selepas 15 minit kelas dimulakan. So, yang datang lambat tu dapat cuti. Tapi takpe kot sebab ada penjenayah tolong sign kat borang kehadiran. Apa ada hal?


Pernah seorang saudara cuba menunjukkan qudwah hasanah. Atau lebih tepat disebut memulakan sunnah hasanah. Meeting yang sepatutnya start lepas Isyak pukul 9. Selepas 15 minit hanya dia seorang je yang datang, maka beliau pun pulang dengan hati yang tenang walaupun dia orang penting untuk meeting tu. Meeting yang penting. Tapi setelah beberapa lama aku melihat tiada perubahan pun pada sikap orang lain. Mungkin approach yang kurang berjaya.

Bayangkan anda berjanji dengan seorang yang sangat punctual. Dia tak suka walau seminit pun masanya terbuang dengan menunggu. Atau dia ada perkara penting lain nak dibuat tapi semata-mata telah berjanji dengan anda, dia datang on time. Anda pula datang lambat 20 minit dengan tersengih-sengih, hanya minta maaf dua perkataan dan buat selamba seolah-olah tak bersalah.


Cuma, tak jarang orang yang lambat dengan alasan yang jelas tapi disalah anggap hanya kerana dia tak berkesempatan menjelaskan punca keterlambatannya. Bukan mudah nak bersangka baik terutama bila emosi mendahului pertimbangan akal. Selalu jugak alasan yang syar'i dianggap sepele bagi orang lain. Memang payah tapi itulah realitinya.

Lastly, kadang-kadang ada orang suka ambil kesempatan atas kebaikan kita. Mungkin sesekali perlu bertegas.


A: It's better late than never

B: Too late is as good as never.


-paley tsugareyukumono-

20052011_0048



0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template