Sunday, October 13, 2013

Selamat Hari Raya 'Idul Adha!

Bismillah


Lihatlah bagaimana Allah mentarbiyah hambaNya, Nabi Ibrahim 'alaihissalam. Ayahnya mengancam untuk merejamnya namun Nabi Ibrahim 'alaihissalam menjawab;

"Semoga keselamatan dilimpahkan kepadamu, aku akan memohonkan ampunan bagimu kepada Tuhanku. Sesungguhnya Dia sangat baik kepadaku. Dan aku akan menjauhkan diri darimu dan dari apa yang engkau sembah selain Allah, dan aku akan berdoa kepada Tuhanku, mudah-mudahan aku tidak akan kecewa dengan berdoa kepada Tuhanku." (19:47-48)

Ada di antara kita juga diuji dengan ibubapa yang tak faham dakwah. Jaaaaauhh lebih ringan daripada ujian yang diterima oleh Nabi Ibrahim 'alaihissalam. Namun ujian kecil seperti itu menyebabkan kita hilang rasa hormat kepada kedua ibubapa, rasa diri lebih mulia sebab lebih faham islam daripada mereka, memperlekehkan mereka dan sebagainya sehingga ada yang bergaduh dengan ibubapa.

Padahal usaha kita membawa mereka dekat kepada Allah sangat sedikit. Akhlak kita bila bersama mereka buruk. Bila balik rumah masa cuti, lebih banyak tidur daripada berbakti kepada mereka. Bila bercakap dengan mereka, kasar dan merendah-rendahkan. Bila balik rumah, suka lepak dengan kawan-kawan. Padahal balik entah berapa kali setahun. Doa minta jodoh cepat lebih lama daripada mohon hidayah dan petunjuk untuk mereka. 

Ingatlah kita hanya punya satu ibu dan satu ayah. Selamat hari raya korban, selamat pulang ke kampung dan selamat berbakti kepada ibubapa. 

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template