Monday, July 06, 2009

Nilai Seketul Logam

Bismillah...

Heboh di Pendang orang-orang kampung menemui emas. Berduyun-duyun penduduk ke kuari untuk memecahkan batu untuk mengeluarkan emas. Batu-batu dipecahkan dengan hammer, cangkul, pahat dan sebagainya. Logam itu jika dilebur dan dibentuk, maka akan menghasilkan cincin, rantai, gelang dan jam yang berkilau-kilau. Nilainya sangat tinggi dan menarik hati sesiapa saja.


"Manusia itu ibarat logam. Yang terbaik ketika jahiliyah maka terbaik juga ketika islam. Jika ia faham." (HR Bukhari)

Manusia pun sama. Contohnya Saidina Umar Al-Khattab, Amirul Mukminin yang ke-2. Dia terkenal sebagai seorang yang hebat ketika era jahiliyah. Siapa yang berani menentangnya? Semua orang gerun mendengar namanya. Dia mewarisi sifat kepimpinan dan kepahlawanan. Tapi ketika itu ia menggunakan segala kelebihannya untuk memusuhi islam sehinggalah Allah mengabulkan doa Rasulullah saw;

"Ya Allah, Engkau bantulah agamaMu ini dengan pertolongan salah seorang dari dua Umar (iaitu Umar Al-Khattab atau Umar Hisyam@Abu Jahal)"

Setelah pengakuan syahadahnya di hadapan Rasulullah saw, maka ia terus mengisytiharkan keislamannya;

"Sesungguhnya aku telah menjadi pengikut Muhammad saw, maka sesiapa yang ingin anaknya menjadi yatim atau isterinya menjadi janda atau ibu dan bapa kehilangan puteranya, silakan menentangku."

Begitulah Saidina Umar. Selepas keislamannya, kaum muslimin mendapat kekuatan yang luar biasa. Ia begitu kuat mempertahankan islam dan Rasulullah saw serta kaum muslimin. Ia menangis ketika mengingati zaman jahilyahnya sampai sanggup menguburkan anaknya hidup-hidup. Ia ketawa ketika mengingatkan bagaimana ia memakan "tuhannya" sendiri apabila ia lapar. Sesungguhnya islam telah merubah 180 darjah seorang Umar.

Sebagaimana logam emas yang dijumpai di dalam kuari batu. Dibersihkan kotoran-kotorannya, dilebur dan dibentuk dengan teliti. Maka terhasillah sebuah keindahan yang bernilai tinggi.

Saidina Umar adalah logam emas. Penuh dengan kotoran-kotoran jahiliyah ketika zaman hitamnya. Lalu apabila cahaya hidayah menyuluhinya, Rasulullah saw membersihkan kotoran-kotoran itu, meleburnya menjadi muslim yang tulen, membentuknya menjadi pahlawan islam dengan tarbiyah rabbaniyah. Sehingga terhasillah susuk pemimpin, contoh teladan sepanjang zaman. Sebuah pembuktian teori pembuat kehidupan.

"Kita" (bagi mereka yang memahami) sedang berada di dalam proses tajmi' (mengumpul) dan intiqa' (memilih) logam-logam yang bertaburan di depan mata. Tidak perlu pahat dan tukul. Kita hanya perlu kesantunan dan kemesraan. Pilihlah, bersihkanlah, leburkan dan bentuklah logam-logam ini. Kuatkan hubungan dengan Sang Pencipta kerana Dialah pemilik hidayah. Sedang engkau hanya dihisab terhadap apa yang engkau kerjakan.

"Katakanlah, "Bekerjalah kamu, sesungguhnya Allah, Rasul dan orang-orang beriman melihat pekerjaanmu." (QS At-Taubah : 105)

"A diamond is a chunk of coal that is made good under pressure"
(Henry Kissinger, American Political scientist b. 1923)
Allahu a'lam.

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template