Friday, July 24, 2009

Sonnet 18

Shall I compare thee to a summer's day?
Thou art more lovely and more temperate.
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer's lease hath all too short a date.
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimmed;
And every fair from fair sometime declines,
By chance, or nature's changing course, untrimmed;
But thy eternal summer shall not fade,
Nor lose possession of that fair thou ow'st,
Nor shall death brag thou wand'rest in his shade,
When in eternal lines to Time thou grow'st.
So long as men can breathe, or eyes can see,
So long lives this, and this gives life to thee.


tadi ada sorang ni letak kt status f**eb*** dia 2 baris pertama sajak ni. aku tau ni sajak shakespeare. cm menarik je. aku tny "thee" dan "thou" ditujukan kt sape? aku harap org yg baca post dan sajak ni faham english. klu xtau bukak kamus la ye. dia jwb "utk future zaujah yg xtau sape". kiranya, dia tujukan sajak tu kt bakal isteri dia tp dia sendiri xtau sapekah bakal isteri beliau tu. maafla, bahasa melayu aku semakin teruk. tp sajak ni mendalam btul maksudnya. berlebihan gk rasanya. hehe... ikutla kpd org nak tafsirkan cmne..



sbnarnya saje je nak update. dh ckup seminggu x update. klu ikutkan nk je update tiap2 hari tp nnt org jemu plak baca. padahal aku tulis pendek2 je. aku pnh baca statistik, org malaysia habiskan tak sampai 2 buah buku setahun. buku ilmiah la. aku rasa klu tukar kpd majalah hiburan ringan, statistik tu akan bertambah. mungkin 50 buku setahun (klu beli majalah tiap2 minggu).

lg skali pnh baca status membe aku, "at least 3 buah buku seminggu". errkkk!! aku tanya, 3 buah buku tu tebal mcmana? dia kata sebuah buku mungkin 150-200 mukasurat. Maknanya dlm 600 ms seminggu. biasa je. aku ckp, "bleh ke habiskan half-blood prince atau la tahzan dlm masa seminggu?? kagum la gk. masa gi bt usrah kt skolah teknik jB, ada sorg anak usrah bro Que jr tu tgh baca half-blood prince (harap korg tau apekah buku ni), aku tny la brapa lama nak abiskan buku tebal gedabak tu. dia ckp dlm 3 hari abisla klu konsisten baca. mak aiiii!!!! laju gila. dh la english...aku harap kita semua rasa malu kpd adik2 ni. diorg sibuk2 blaja tp ada masa baca buku. kita ni (aku la) buku berlambak2 kt rak, beribu2 abis beli buku tp tak baca2 pn. bg la alasan apa pn, dh mmg ko pemalas. harapnya kita termotivasi utk baca buku sbb kita tak punya masa dan kesempatan jumpa dgn ulama' hebat yg tulis buku2 yg hebat. tp diorg wariskan ilmu2 diorg dlm bentuk buku utk jd panduan kpd kita utk mengembalikan kegemilangan umat ni.

aku pnh install software EyeQ. utk latih speed reading. synchronize mata dgn otak. sampai bleh baca satu perenggan sekelip mata. pnh tak tfikir utk baca 10000 words per minute? klu dpt 300 words per minute pn kira power dah. jd, aku xlehblah dgn mende alah tu, trus uninstall. haha.. korang try la tgk..test power dlu..

jadi aku berazam (harap dpt laksanakan) utk habiskan at least sebuah buku seminggu. sbnrnya mudah je. aku dh abiskan buku maza ya'ni dan totalitas islam. ulang baca. kejap je. tak sampai seminggu pn. aku syorkan kpd ikhwah wa akhawat, baca buku totalitas islam. bagus sgt2. aku malas nk share dlm blog ni. x effective dan x sesuai. sbb? adala sbbnya...

skrg dh kul 4 pg. aku nk stay up ke. balik usrah teknik td kul 2. klu tdo mmg bamm la. sbb tu update blog ni. haha..pi bt kopi la...mai secawan..wahahahaha..

astaghfirullah x3

allahu a'lam

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template