Friday, March 04, 2011

Oresund Bridge

Assalamu'alaikum wbt
Bismillahirrahmaanirrahiim

"Engineering is the art of modeling materials we do not wholly understand, into shapes we cannot precisely analyze so as to withstand forces we cannot properly assess, in such a way that the public has no reason to suspect the extent of our ignorance" (Dr. A.R Dykes)

Ada seorang engineer diberi tugas mengetuai projek membina sebuah jambatan (asyik-asyik bina bangunan je, tukar contoh pulak) dari Sweden ke Denmark (actually already accomplished "Oresund Bridge"). Engineer ni diberi masa 4 tahun untuk memastikan jambatan ni siap sepenuhnya dengan specs keselamatan yang ditetapkan.

Maka bermulalah kerja engineer ni. Siang malam kerja 'pecah kepala' nak make sure semua berjalan on time. Sebab dalam projek mega macam ni, setiap saat adalah duit. Mulanya engineer ni semangat giler dan smooth je tapi bila macam-macam problems berlaku, dia mula slow. Masalah family la, supplier hantar barang lambat la, pekerja berhenti la, mesin rosak la, salah calculation la dan pelbagai masalah menyebabkan banyak kerja-kerja pembinaan tertangguh.

Akhirnya engineer ni pun ambil keputusan stop sekejap projek dia. Minggu ni busy, ada kerja lain. Minggu depan pun busy ada hal urgent. Minggu satu lagi pun tak boleh, ada meeting projek lain. Projek tak jalan. Pekerja-pekerja pun bergumbira riang ria sebab ketua engineer tak access kerja diorang pun. Kemudian minggu satu-satu lagi baru start projek semula. Masa tu pekerja-pekerja dia dah mula confuse tak tahu nak buat apa. So problem semakin bertambah.

Ok. Ini hanya rekaan semata-mata. Tak mungkin in real world ada engineer sebodoh tu dan ada kompeni sestupid tu untuk masih mengekalkan engineer seperti itu. Kalau tak credible, awal-awal lagi dah kena buang kerja. Ada ramai engineer boleh back up kalau ketua engineer off.

Dalam pembinaan manusia juga hampir sama dengan kerja sebagai engineer. Sebagai naqib kita ibarat ketua engineer. Kita ada projek besar membina Individu Muslim. Kita ada master plan, ada banyak stages dengan target-target (ahdaf) tertentu, ada bahan-bahan nak kena cover dalam masa tertentu dan ada deadlines untuk setiap stage sehinggalah siap projek. Bukan saja projek je yang siap, malah lahir seorang lagi bakal ketua engineer yang akan membina monumen-monumen lain.

"The road to success is always under construction" (Anonymous)

Bila naqib ada masalah, usrah lah paling mudah sekali dibatalkan. Pening kepala sikit, batal usrah, sepupu kahwin, batalkan usrah, ada test, tangguhkan usrah ke minggu depan, anak usrah ada masalah, down taknak buat usrah dah dan macam-macam lagi. Padahal ada je naqib-naqib lain boleh ganti kalau dah tak boleh sangat. Mungkin ramai yang masih beranggapan usrah adalah hak milik peribadi.

Kesimpulannya, jambatan tak boleh siap dengan sendiri. Anak usrah tak boleh jadi bagus dengan sendirinya. Mereka ibarat batu, perlu digosok sampai licin. Baru bersinar.

"A diamond is a chunk of coal that is made good under pressure" (Henry Kissinger)

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template