Thursday, March 17, 2011

Rechargeable

Assalamu'alaikum waRahmatullah waBarakatuh
Bismillahirrahmaanirrahiim

Bateri??? IPad??? Ape kaitan?

I will make it short.

Apa kita buat kalau bateri handphone kita habis atau nak habis? Mesti kita kalut cari charger then bila dah dapat charger kita akan kalut cari plug then kita pun charge la handphone kan. Tunggu lama sampai bateri penuh. Kadang-kadang ada yang tak sabaq, bateri bar dah naik sikit terus cabut. Lepas tu kita pun rasa lega sebab bateri handphone dah ada. Senang nak pi jalan mana-mana.

Hidup kita sebagai muslim pun sama macam handphone jugak. Iman kita ibarat bateri. Bila bateri kita lemah, amal kita pun lemah. Nak solat rasa malas. Nak baca al-Quran pun malas. Nak pergi usrah pun malas. Macam handphone yang low battery. Anytime je boleh padam. Sebab tu iman pun kena recharge.

Haa?? Iman pun rechargeable ek? Camne nak charge?

Kan dah cakap tadi iman tu macam bateri. Tapi bukan bateri pakai buang tu. Bateri mahal boleh charge semula.

"Daripada Abu Hurairah r.a. meriwayatkan Rasulullah saw bersabda: "Perbaharuilah iman kamu." Para sahabat bertanya, "Bagaimana kami dapat memperbaharui iman kami?" Baginda menjawab, "Perbanyakkanlah mengucapkan Laa ilaaha illallaah." (Hadis hasan riwayat Imam Ahmad dan At-Tabrani)

In fact, berzikir itu dapat me'recharge' kembali iman kita yang mungkin telah lemah akibat maksiat dan sebagainya. Jadi kita boleh recharge iman kita dengan membuat amalan fardi (sendiri) atau kita panggil ia sebagai tarbiyyah zatiyah (tarbiyyah kendiri) dengan pelbagai cara. Baca al-Quran, solat malam, zikir mathurat, baca buku/artikel agama, dengar nasyid islami etc. Tapi kalau kita lupa bawak charger camna? Eh tetiba pulak charger...

Practically, time kita down memang payahla nak buat tarbiyyah zatiyah menda semua nih. Teori ok, implementation hancus (ada orang ok). Sama jugak macam handphone tadi. Mungkin time kita travel tu lupa bawak charger kan, so camne kita nak charge handphone kita kalau bateri dah habis? So kita pinjam charger kat kawan kita yang guna charger sama macam kita. Sebab tu dalam al-Quran, bila cerita pasal iman, Allah akan mention a group of believers. Jadi iman ni tak boleh sorang-sorang. Sebab apa kena ramai-ramai?

"Demi masa. Sungguh, manusia berada dalam kerugian., kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." (Surah Al-'Asr)

Jadi kawan-kawan ni ibarat spare charger. Kalau kita lupa diorang boleh tolong ingatkan. Kalau kita lalai diorang boleh luruskan. Tapi mestila kawan yang "guna charger yang sama" dengan kita. Kalau kita salah pilih charger, bateri pun tak recharge bahkan handphone pun boleh rosak. Bahaya tu...

Akhir kalam,

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepadaNya dan berjihadlah dijalanNya agar kamu beruntung." (Surah Al-Maidah: 35)

Allahua'lam

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template