Tuesday, May 03, 2011

I Got A+!


bismillah...

Dulu masa first kelas Kartografi ada seorang Prof ni cakap kepada kami, sebelum dia memulakan kelas hari tu,

Untuk subjek ni saya dah bagi kamu semua A. Semua orang dikira dapat markah 100%. Tapi ada syaratnya. Setiap kali kamu tak submit assignments, markah akan ditolak. Setiap kali tak score test, akan ditolak lagi. Dan akan ditolak lagi jika tak score untuk final exam. Markah yang ditolak bergantung kepada score kamu untuk setiap task tu. Jadi, kamu yang pilih untuk stay dengan A atau dapat D atau fail.


Kami yang mulanya happy sebab yakin dengan janji A rupa-rupanya termakan trick Prof ni je. Bak kata Tuk Bayan Tula, "Kalau nak pintar, belajar! Kalau nak berhasil, usaha!"



Begitu juga dalam kehidupan kita di dunia ni. Allah subhanahu wa ta'ala menciptakan kematian dan kehidupan sebagai ujian untuk melihat siapa di kalangan hambaNya yang terbaik amal mereka (67:2). Bayangkan Rasulullah saw yang dipelihara daripada dosa dan telah dijanjikan syurga oleh Allah subhanahu wa ta'ala juga beribadah dengan sangat intensif sehingga bengkak-bengkak kaki baginda (mafhum hadis yang diriwayatkan daripada Ummul Mukminin, 'A'isyah radiyalllahuanha).

Kita juga harus yakin bahawa Allah dengan sifat Ar-Rahmaan dan Ar-RahiimNya telah memberikan kita syurgaNya sejak azali lagi. Ketika kita mengakui Dia sebagai Rabb dan Ilah di alam roh (7:172) lagi. Masih ingatkah perjanjian itu? Dan Allah subhanahu wa ta'ala menjadikan dalam kehidupan di dunia ini assignments, quizzes, tests dan final exams untuk melihat siapakah best of the best, cream of the cream di kalangan hamba-hambaNya.

Hakikatnya, Allah subhanahu wa ta'ala jualah yang menilai setiap amal kita (9;105). Ada pun Allah telah menceritakan karakteristik hamba-hamba pilihanNya melalui Al-Quran Al-Karim (contoh: 3:110, 9:111-112, 23:1-9, 33:35, 61:10-14). Itulah petunjuk kepada kita agar berusaha sedaya-upaya untuk menjadi hamba-hamba pilihanNya.

So, optimislah dan kejar syurgamu! InsyaAllah, dengan izinNya jua...

2 shuriken:

Abu Khalid said...

Waaahhh... Saya sangat optimistik ni...

Apa lagi pali?... Cepat ar

ibnu yazid said...

cepat apanya...dh habis laju dh ni..still x dpt catch up dgn nta...haha

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template