Monday, February 16, 2009

Problem? Quit jela..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

"Akhi, klu kita ada "problem", boleh x kita nk quit dr semua ni?" tanya seorang "adik" yg "bru" memahami erti dakwah. Aku pn tny balik, "Problem apa yg problem sgt tu smpi nk quit? Klu problem kecik je anta xleh handle cmne nk selesaikan problem yg lg besar. Giler2 pny besar." Problem apa yg besarnya bang?" dia tny balik. "Problem ummat", jawab aku slumber. "Ooo..pqrstu", jawabnya. "Ciss budak ni, main2 lak." kata aku dalam hati.

"Akhi, bila anta dh mula berjalan di atas jalan ni, time tu la ujian datang x brenti renti. Lepas satu, dua. Lepas dua, tiga dan seterusnya. Skrg ni kita x berada atas jalan tu lg. Kita dok kt tepi2 jalan je. Sbb kita takut nk berjalan kt tgh2 jalan. Takut kn langgar dgn ujian. Tp kita x sedar, dok kt tepi pn kn uji gk. Ujian yg sesuai la dgn org yg dok tepi. Ujian kecik. Mslh down study, pc rosak, xde duit, sakit kaki, pening pale dan sejenis dgnnya yg mmg sesuai utk org2 yg biasa2 je. Xde lg ana dgr, ada ikhwah gi ziarah mad'u pastu kn tumbuk, sepak, tampor, terajang dll. Paling kuat pn mad'u tu xnk dgr apa yg kita ckp je, buat2 bodo, xnk bukak pintu dll. Simple je ujian yg kita terima. Sesuai la dgn iman kita yg hampeh ni!" aku provoke sket.Hehe...

"Tp ana xtau la cmne nk ckp. Rasa down sbb xleh commit dgn pelbagai benda. Naqib suh bt usrah tp ana dh try giler2 DF bdk2, still x dpt. Dgn tugasan usrah lg, study lg, ana x dpt nk fokus la." dia cb menerangkan keadaannya.

"Habis tu? Anta nk amik jalan mudah, quit dr semua ni? Slps anta dh faham semua kewajiban ni?" provoke lg. Hehe...

"Bukan cmtu...", katanya.

"Habis tu cmne?", aku meninggikan suara sedikit.

"Ntahler. xtau nk ckp cmne. Perasaan bercampur baur antara keikhlasan dlm beramal dan juga keterpaksaan dlm menunaikan tuntutan2", katanya cuba utk menerangkan sesuatu.

Aku faham, time2 cmni mmg tegang. Berperang. Berkecamuk. Sukar.

"Akhi, ana dlu pn sama cm anta. Ana pernah quit sekejap sbb ana rasa ana x ikhlas. Ana xleh commit dgn pelbagai benda. Ana lemah. Ana x mampu. Ana itu. Ana ini. Ana mencari alasan. Padahal ana dah faham kewajiban. Ana menangis lps tu sbb bt tindakan bodoh. Tindakan paling bodoh dlm sejarah hidup ana. Seorang ikhwah kol ana menangis mintak ana fikir semula tindakan ana. Ana pn menangis tp ego laki mmg tinggi kan. Ana tetap dgn keputusan ana. Sampai skrg ana menyesal sbb buat tindakan melulu cmtu. Ana xnk benda ni terjadi pada anta. Ana sayang anta kerana kita ditautkan di atas jalan ini atas dasar aqidah, kecintaan krn Allah. Ana dh lihat ramai ikhwah yg nk quit kononnya rasa x sesuai dgn program2 yg kita susun, xleh nk balance dakwah dan study, xleh itu dan ini. Akhirnya, diorg tetap je sama cmtu. Study pn ntah ke mana. Program apa pn x follow yg bleh meningkatkan iman dan ghirah islam. Yang ana paling sedih, sedih gila2, ada ikhwah2 yg ketika follow usrah, dia seorang yg baik, mmg baikla, lps quit, habis. Hancur. Dan ketika tu, ana fikir, mmg itupun tujuan dia nk quit. Mmg x "seronok" bila commit dgn islam kan. Mcm2 constraints. Itu xleh, ini xleh. Nk main game xleh. Nak join program suka2 xleh, nnt org ckp x islami lak. Skrg ni kita nk malu dgn manusia ke dgn Allah? Nk redha Allah ke redha manusia?" terang aku pjg lebar.

Aku malas nk ckp byk sbnrnya. Dh byk kali dh aduan2 sebegini aku dgr. Aku lebih suka crita dr pengalaman aku sendiri berhadapan dgn benda tu. Setan mmg amik peluang time2 keemasan cmni. Ketika down, dia dtg. Kita pn dgn bengongnya ikut ckp dia.

Dia mengangguk. "Terima kasih bang atas nasihatnya." Ana memerlukan masa utk berfikir.

"Fikir dgn hati yg ada iman bukan dgn otak yg critico-analyze." kata aku.

"Huh! Ape tu? haha..", katanya. "Lu pikir sendiri la beb!" kataku dgn lagak nabil raja lawak (eh! btul ke ni? aku hentam jer).

"Okla, kita bcg lg lain kali. Bcg hal dakwah ni dpt pahala. x rugi. 103:1-3. Hehe.." aku menutup perbualan.

Lepas tu balik la....lalalala..

Wallaua'lam

1 shuriken:

[Ab.ngah] said...

otak yg critico-analyze ye.. :)

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template