Wednesday, July 29, 2009

Poyo ar...Terima Kasih...

Bismillah...

"Abg, 'izzah tu apa?" tanya seorang adik usrah aku kat SM Teknik JB.

"'Izzah tu ialah merasa bangga dengan apa yang kita ada atau buat."

Macam-macam 'izzah yang aku pernah tengok.


Ada orang rasa bangga baca novel Shall We Tell the President oleh Jeffrey Archer atau Siri Harry Potter oleh J.K Rowling. Pergi ke mana-mana pun usung buku-buku tebal tu. Kat mana-mana diorang duduk, buka buku tu dan baca. Tak up-to-date la kalau tak baca buku-buku tulisan penulis-penulis best-seller macam tu. Itu semua adalah 'izzah.

Ada orang yang lain turut rasa 'izzah dengan apa yang diorang buat. Geng-geng Shuffle rasa bangga menari shuffle di depan khalayak ramai. Diorang rasa puas dapat menunjukkan skil tarian shuffle dengan muzik hip-hop. Di tambah dengan sorakan dan tepukan gemuruh oleh para penonton meningkatkan lagi rasa 'izzah terhadap perbuatan mereka.

Tapi...

Ada 'izzah yang lebih besar dari semua tu. Ramai orang tak sedar atau buat-buat tak sedar. Mungkin juga malu dan segan. Tak tahulah sebab apa.

'Izzah dengan Islam dan 'Izzah sebagai Muslim.

"Kalau kita boleh habiskan Kreko dalam masa sejam, kenapa kita tak boleh baca Al-Quran sehelai selepas solat?" aku tanya diorang. Sebab masa aku pergi ziarah diorang prep, aku tengok diorang khusyuk baca Kreko. Hehe...

"Kalau kita boleh baca buku Harry Potter: Half-Blood Prince yang tebalnya lebih 600 mukasurat tu dalam masa 3 hari, kenapa kita tak boleh spend masa 10 minit untuk baca buku-buku agama?" Sebab kebanyakan diorang memang prolific reader. Satu malam boleh habiskan buku yang tebal 200-300 mukasurat walaupun dalam hari belajar (weekdays).

"Kalau kita boleh duduk berbincang berjam-jam, brainstorming untuk selesaikan Rubik's Cube, kenapa kita tak boleh datang dan duduk dalam usrah untuk tempoh lebih kurang sejam?" Sebab pernah sekali tu kami duduk dalam "usrah" menyelesaikan Cube tu sampai pukul 2 pagi. Hehehe... Aku pun dah tau macam mana nak solve. Setakat ni average masa yang diambil untuk solve dalam 4 minit. Kurang faedah tapi gunakan benda tu sebagai cara untuk lebih rapat dengan diorang.

"Jadi kita perlu letakkan rasa 'izzah tu pada tempat yang betul."

Persoalannya bagaimana?

"Kita perlu rapat dengan ini. Dan ambil faedah daripadanya." kata aku sambil menunjukkan Al-Quran aku yang agak comel tu.

"Kita perlu selalu membacanya. Cuba menghafalnya. Mengamalkan isi-isinya. Jangan rasa malu nak baca al-Quran kat mana-mana even kat stesen bas pun."

"Tapi...nanti orang cakap kita poyo la nak menunjuk baik la.."

"Jangan biarkan diri kita dibentuk oleh orang-orang di sekeliling atau persekitaran. Dalam buku ni, ada statement yang menyatakan, "I am the creative force of my life", kata aku sambil menunjukkan buku The 7 Habits of Highly Effective People tulisan Stephen R. Covey.

"Kalau orang respek atau kagum atau tak kisah bila kita baca The Star, NST, Novel popular, Kreko, Ujang, Apo, Mangga, Gempakz etc, kenapa orang nak kutuk atau perli bila tengok ada orang lain baca Al-Quran, buku agama, pegang tasbih, pakai serban dan pakai jubah. Ini semua masalah pada persepsi dan paradigma. Masalah cara fikir dan Weltanschauung. Persepsi perlu diubah, paradigma perlu dianjak. Cara fikir perlu matang, Weltanschauung perlu luas. Siapa yang perlu ubah? Kita yang akan start!", aku harap diorang dapat point yang aku nak sampaikan.

Dipendekkan cerita, ramai yang beli al-Quran terjemahan yang smart tu. Kata diorang mudah nak baca dan design agak smart. Ada seorang tu cakap, "Abg, saya rasa best sangat dapat pegang dan baca al-Quran ni. Rasa lengkap hidup saya." Dan ayat tu la yang dia ulang lebih dari 10 kali sepanjang usrah tu sampai habis usrah. Apekehel??

Minggu depannya aku datang lagi. Bawa beberapa lagi Al-Quran yang sama. Ada beberapa orang yang tempah. Tapi ada yang tak tempah pun nak beli. Aku tanya;

"Aik. Apsal semangat semacam je ni? Tetibe nak beli. Tanya minggu lepas, cakap taknak."

"Tak leh "tahan" la bang. Tengok yang lain bawa dan baca al-Quran dalam kelas. Time free je diorang mesti baca. Yang baca masa prep pun ada." katanya.

"Erkkk! Alhamdulillah. Semoga konsisten!"

"InsyaAllah."

3 shuriken:

[Ab.ngah] said...

bagus betul budak2 tu... terus praktik..

ibnu yazid said...

we, bdk2 tu ramai gk yg bgus2 wlupn diorg skolah teknik. ana malu gk dgn diorg. Ada yg baca al-Quran 14 juz seminggu dan dah hafal bbrp juz.

nk bg alasan kita busy smpi xleh bt cm diorg pn xleh. sbb diorg pn sgt2 busy dgn study etc.

reform!

Mutiara Bernilai said...

alhamdulillah..
moge yg membace ini juga dpt konsisten..
amin

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template