Monday, December 21, 2009

Saya Bukan Pelajar Civil Engineering!

Bismillah...

Sering kedengaran suara-suara seperti putus harapan dan kekecewaan apabila batu-bata yang selama ini dibentuk hilang entah ke mana. Ataupun batu-bata itu "disqualified" kerana tidak menepati quality assurance (QA) seperti yang ditetapkan oleh "SIRIM". Kita sebagai ketua jurutera batu-bata merasakan telah mengadun komposisi bahan yang betul. Pasir, air, simen dll mengikut calculation dalam teori pembinaan batu-bata. Tapi kenapa hasilnya masih ada defect?

Manager terus tertanya-tanya di mana silapnya. Siapa yang perlu dipersalahkan? Bahagian research and development (R&D) atau production? Team R&D yang salah perkiraan atau team production yang lalai? Apakah ada unsur-unsur sabotaj pihak-pihak lain? Sesetengah manager mengambil jalan mudah menuding jari ke sana-sini. Orang-orang sebegini ada kepentingan peribadi.


Apabila manager ambil mudah dalam pembinaan batu-bata seperti mengurangkan komposisi bahan atau menggunakan bahan yang lebih murah, kesannya adalah bangunan yang akan dibina mempunyai jangka hayat (lifespan) yang pendek. Besar kemungkinan bangunan akan runtuh even apabila hanya satu batu-bata yang dibuat tanpa mengikut piawaian yang ditetapkan. Bukan mudah nak buat bangunan. Kalau tak percaya tanya students Civil Engineering UTM Skudai? Betul kan?

Allahua'lam.

p/s Aku bukan budak civil engineering. Kalau salah minta ampun ye :)

8 shuriken:

snowss said...

FKSG Vs Civil Eng.

satellite said...

to be specific, Remote Sensing. buat satellite vs buat bangunan.

ibnu yazid said...

Islam adalah agama yang lengkap merangkumi setiap sisi hidup dan kehidupan serta sesuai untuk semua bangsa, pada bila-bila masa dan di mana jua.

Tiada sifat 'ashabiyah universiti, fakulti ataupun course ye. d=_=b

p/s knal sgt dua org pengomen di atas. ces!

satellite said...

sapa cakap ashabiyah plak...

Anonymous said...

iyolah...remote sensing kawan baek civil...

ibnu yazid said...

satellite yang cakap! kui3...

remote sensing say no to rasuah. tak macam civil..haha

permata said...

ye ke?

ibnu yazid said...

objection eh?

tak kot. org2 tarbiyah ejen anti-rasuah. yang tak tarbiyah, mungkin...

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template