Tuesday, January 26, 2010

Bila Pokok Duit-Duit Berbicara...

bismilLah...

Usrah tu bukan asal buat


Aku bukan orang yang layak cakap pasal bende ni. Di banding dengan orang lain, aku macam pokok duit-duit yang menjalar atas pokok besar untuk ambil manfaat daripadanya. So, kat sini aku nak tulis apa yang "aku rasa" je.

Sekarang kita dah faham.Faham tanggungjawab dan matlamat hidup. Kita bergerak melangkah ke depan. Daripada ikut usrah, kita mula belajar-belajar df. Daripada df, kita dah mula buat ta'lim. Daripada ta'lim, kita mengorak langkah mentajnid orang untuk usrah. Daripada mutarabbi, kini kita adalah murabbi. Kita mula membina diri dan manusia. Tapi iman tak sentiasa meningkat. Tekad dan azam tak selamanya meninggi. Ujian dan mehnah datang. Kita down.

Certain orang faham kenapa dia perlu bawa usrah. Dia bawa usrah sebab imannya trigger dia untuk 'laksanakan' usrah. Bukan just 'buat' usrah.

Orang yang just 'buat' usrah mungkin sekadar nak achieve mutaba'ah da'awinya je. Bila diminta untuk update, at least dia bleh bgtau "ada usrah dan dah buat untuk minggu tu". Asal buat sudahlah. Ada orang tak buat usrah pun. At least aku buat jugak. Setakat tu je usrah yg difahaminya. Maghfirahnya luas tapi tak sampai kepada suluk.

Tugas dakwah: Gunung pun tak sanggup pikul

Melaksanakan usrah bukan senang. Rasulullah saw bersama dengan 'anak usrah' baginda setiap masa. Jika kita just jumpa seminggu sekali, apa yang kita boleh expect daripada diorang? Itupun if usrah tu basah. Kalau usrah pun kering kontang gersang apatah lagi kan. Bagi aku secara peribadi, indikator usrah tu berjaya atau tak ialah selepas usrah mesti ada momentum iman. Mesti rasa semangat nak beramal. Mesti rasa lebih syok dengan ikhwah. Mesti rasa tak sabar nak usrah yang seterusnya.

Wahai da'ie, jika mutarabbi anda bermasalah, jangan salahkan diorang. Check diri anda dulu. Anda dah tunaikan hak dia ke belum? Dah ziarah bilik dia, ajak dia makan sekali, beriadah bersama, tidur bersama, jaulah bersama, pernah dengar luahan hati dia, masalah dia, tahu tak dengan siapa dia berkawan, ambil tahu tak pasal status keluarganya, kewangannya, etc etc. Jika belum, mengapa anda menuntut daripadanya untuk menunaikan hak usrah anda? Jangan zalimi diorang.

Tak jarang juga kita terlampau mengandalkan pada usaha dan kemampuan kita tapi kurang bersandar kepada taufiq dan pertolongan Allah. Kita bertindak seolah-olah kita adalah pemberi hidayah. Lalu kita frust bila dakwah kita tak berjaya. Seorang ikhwah mu'assis kat unimas mungkin boleh dijadikan qudwah. Setiap kali sebelum usrah, dia akan solat hajat untuk mendoakan agar Allah memberi taufiq dan petunjuk kepada dia dah ahli usrahnya. Alhamdulillah, perkembangan dakwah di sana sangat baik sekarang.

Dakwah ni berat. Sangat berat. Kerja yang menyebabkan para rasul pilihan hampir putus harapan kecuali dengan pertolongan Allah.

Sehingga apabila para rasul tidak mempunyai harapan lagi (tentang keimanan kaumnya) dan telah meyakini bahawa mereka telah didustakan, datanglah kepada mereka (para rasul) itu pertolongan Kami, lalu diselamatkan orang-orang yang Kami kehendaki. Dan siksa kami tidak dapat ditolak dari orang yang berdosa.
(QS Yusuf 12 : 110)

p/s title mcm xde kaitan je, tp xpela. afwan kpd yg dh tny smbgn post "Terlanggar hidayah di KMPk (Part 1)", patik sedang berfikir camne nak continue. hehehe.

3 shuriken:

Zikir Din said...

terlanggar hidayah di KMPk? part 1..

akh, mana linknya?
ana nak baca...

http://satuummah.blogspot.com

ibnu yazid said...

alhamdulillah enta dh baca kan? hehe..

klu la diberi ruang dan peluang, nak je kembali ke masa tu.

barakallahulaku utk enta yg akan menyempurnakan sebahagian dari deen dlm masa terdekat ni (^_^)

nampaknya ana je kot batch kita yg belum #ttuuuutt...hehehehe

Zikir Din said...

syukran akhi paley..
eh, mana anta dapat tau ana nak menyempurnakan separuh deen ana?

anta pun nak menyempurnakan jugak kan? hehe...

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template