Wednesday, February 11, 2009

Cerdik Dalam Berjuang

Kekuatan dan ketangkasan berperang saja tidak cukup untuk mengalahkan musuh. Diperlukan keistimewaan tertentu yang bersifat peribadi.

Malam semakin pekat. Angin kencang berhembus dingin menusuk tulang. Tentera kaum muslimin yang sedang berjaga-jaga di tengah kepungan pasukan Ahzab merapatkan tubuhnya satu sama lain. Rasulullah saw berdiri memandang mereka satu persatu, lalu berseru, "Siapa di antara kalian yang siap menerima perintah?"

Tak ada yang menjawab. Rasulullah saw mengulangi lagi pertanyaanny. Namun tak satupun yang menyahut. Masing-masing tenggelam dalam dinginnya cuaca.

Tiba-tiba baginda saw memegang bahu salah seorang sahabatnya yang tengah meringkuk menahan dingin. "Siapa ini?" tanya Rasulullah.

"Saya Hudzaifah!"

"Hudzaifah?" Rasulullah memastikan.

"Betul, ya Rasulullah," jawab Hudzaifah sambil merapatkan tubuhnya ke tanah dan menarik selimutnya yang hanya menutupi tubuhnya hingga lutut.

"Ada beberapa peristiwa penting yang dialami musuh. Pergilah ke sana dengan sembunyi-sembunyi untuk mendapatkan berita yang pasti dan laporkan kepadaku. Ingat, jangan sampai tindakanmu diketahui lawan," perintah Rasul saw.

Hudzaifah bangun dari duduknya. Dengan sembunyi-sembunyi dan sangat hati-hati, ia berhasil menyusup ke jantung pertahanan musuh. Baru saja ia tiba di tengah-tengah mereka, Abu Sufyan, pimpinan pasukan quraisy berseru lantang,"Wahai pasukan Quraisy! Aku akan memberitahu kalian sesuatu. Jangan sampai perintahku ini didengar oleh Muhammad dan tenteranya. Kerana itu, kalian harus meneliti dan mengetahui siapa yang berada di samping kalian masing-masing." Mendengar ucapan Abu Sufyan, Hudzaifah cepat-cepat memegang tangan orang yang berada di samping kirinya seraya bertanya, "Siapa kamu?"

"Saya si fulan!" jawabnya. Lalu Hudzaifah memegang lengan orang yang berada di samping kanannya sambil bertanya, "Siapa kamu?" "Saya si fulan" jawabnya. Dengan kecerdikannya itu, keberadaan Hudzaifah tidak diketahui musuh. Sebaliknya, ia dapat mengetahui rahsia mereka. Di depan sana, kembali terdengar seruan Abu Sufyan, "Wahai pasukan Quraisy! Demi Tuhan, kita tidak mungkin lagi bertahan lama di tempat ini. Haiwan-haiwan kenderaan kita telah banyak yang mati. Bani Quraizah telah berkhianat dengan meninggalkan kita. Angin taufan menyerang ganas seperti yang kalian rasakan. Kerana itu, tinggalkan tempat ini. Aku sendiri akan berangkat sekarang juga."

Setelah berkata demikian, Abu Sufyan langsung mendekati untanya. Setelah melepaskan tali penambat haiwan tersebut, ia segera naik dan memacunya. Langkahnya diikuti oleh teman-temannya yang lain. Sedangkan Hudzaifah kembali menemui Rasulullah saw dan melaporkan apa yang ia ketahui.

Dari sepenggal kisah di atas, ada beberapa ibrah (pengajaran) yang boleh kita ambil. Antara lain, pertama, kepiawaian Rasulullah saw dalam menghadapi lawan. Di antara penyebab terjadinya perang Ahzab adalah adanya keinginan kaum Quraisy untuk menumpas umat Islam yang sempat mengalami kekalahan dalam Perang Uhud. Untuk mewujudkannya, mereka membangun aliansi (alliance) dengan sejumlah suku di antaranya yahudi Bani Nadhir dan Bani Quraizhah. Dari aliansi tersebut terbentuklah pasukan sekutu berjumlah sekitar sepuluh ribu orang. Secara logika, tak mungkin tentera Islam yang hanya berjumlah 3000 orang akan mampu menandingi lawan yang jumlahnya jauh lebih banyak. Di tambah lagi, pengkhianatan Bani Quraizhah yang tidaj diduga sebelumnya.

Namun berkat kepiawaiannya, Rasulullah saw berhasil menghalau lawan. Atas usul Salman Al-Farisi, beliau memerintahkan untuk menggali parit sebagai benteng pertahanan. Cara tersebut belum pernah digunakan oleh bangsa Arab sebelumnya. Akibatnya, pasukan Ahzab yang mengepung mereka selama sekitar sebulan lamanya tidak sanggup bertahan. Mereka terpaksa kembali ke negeri masing-masing tanpa mendapatkan apa-apa. Bukan kali ini saja Rasulullah saw menunjukkan kepiawaiannya dalam mengatur strategi perang. Sebelumnya, beliau telah memenangkan beberapa pertempuran.

Kedua, kearifan Rasulullah saw dalam menempatkan para sahabatnya. Kekuatan dan ketangkasan berperang saja tidak cukup untuk mengalahkan musuh. Diperlukan keistimewaan tertentu yang bersifat peribadi. Rasulullah saw mengetahui keistimewaan para sahabatnya sehingga selalu menempatkan mereka sesuai dengan keistimewaan masing-masing. Itu pulalah yang menjadi alasan mengapa beliau menugaskan Hudzaifah ibnul Yaman, bukan Umar al-Khattab atau Ali bin Abi Talib tanpa mengurangi keistimewaan dan penghargaan beliau terhadap mereka berdua.

Rasulullah saw tahu, untuk melaksanakan tugas tidak semata memerlukan ketangkasan berperang yang andal seperti dimiliki Umar dan Ali, tapi juga kecerdikan dan kecermatan khusus. Itulah yang dimiliki oleh Hudzaifah ibnul Yaman.

Dengan mengutus Hudzaifah, kekhawatiran akan bocornya rahsia tidak perlu ada. Sebab, Hudzaifah sangat dikenal di kalangan sahabat sebagai shahibu sirri (pemegang rahsia) Rasulullah saw. Dalam berbagai kesempatan, beliau sering mempercayakan sesuatu yang sifatnya sangat rahsia kepada Hudzaifah.

Rasulullah saw pernah menjelaskan nama-nama orang munafik kepada Hudzaifah dan berpesan untuk tidak memberi tahu kepada siapa pun. Rahsia tersebut tidak pernah bocor sampai sekarang, baik kepada para sahabat ataupun orang lain.

Pada saat pemerintahan Umar bin Khattab, jika ada orang yang meninggal dunia, sang Khalifah selalu meminta pendapat Hudzaifah. Jika ia menyalatkannya, maka Umar pun turut menyalatkan. Suatu ketika, Umar bertanya kepadanya dengan cerdik,"Adakah di antara pegawai-pegawaiku dari kalangan orang munafik?"

"Ada!" jawab Hudzaifah.

"Tolong tunjukkan padaku siapa orangnya!" pinta Umar.

"Maaf, saya dilarang Rasulullah saw mengatakannya," jawab Hudzaifah.

Ketiga, kecerdikan Hudzaifah dalam melaksanakan tugas. Keberhasilannya menyusup masuk ke jantung pertahanan musuh menunjukkan betapa cerdiknya Hudzaifah. Ia tidak hanya berhasil lolos dari pantauan lawan, tapi boleh juga mendapatkan maklumat yang saat itu sangat diperlukan oleh Kaum Muslimin.

Hudzaifah lebih mendahulukan otaknya daripada otot. Kalau ia mahu menuruti kemahuan, ia boleh saja melibaskan pedangnya ke arah Abu Sufyan yang saat itu tidak mengetahui keberadaannya. Andai hal itu ia lakukan, akibatnya oleh jadi sangat buruk kepada kaum Muslimin. Rasulullah saw tidak akan mengetahui rahsia lawan. Bahkan tidak mustahil, pasukan musuh akan melakukan serangan dahsyat yang tak mungkin dihalau.

Sikap mendahulukan kecerdikan inilah yang harus diikuti. Berbagai permasalahan kini dihadapi kaum Muslimin, tidak mungkin bisa diatasi hanya dengan kekuatan otot tapi dengan otak cerdik dan kecermatan. Bukan dengan kepiawaian berorasi (orator) tapi dengan kematangan berfikir dalam mengatur strategi.

Drs. Hamdan Matsih
Bukan Hanya Salah Firaun
Kumpulan Ibrah Majalah Islam Sabili

4 shuriken:

Saladin said...

Salam.. apabila ada yang melatah (tidak redha) apabila diuji oleh Allah swt, orang itu masih ada kepentingan duniawi !!!

ibnu yazid said...

wslm..hidup adalah ujian. syaitan telah bersumpah tidak akan membiarkan anak cucu Adam a.s kecuali hambaNya yg ikhlas. anyway, doakan ana trus istiqamah dlm perjuangan yg sulit dan panjang. smg bertemu di penghujung jalan redha inshaAllah.

ibnu yazid said...

ermm..btw, ana x kenal nta lg. klu x kisah, bleh la ta'aruf ringkas sket.tp org PJ ni cm kenal la..sapela..hehehe

ibnu yazid said...
This comment has been removed by the author.
Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template