Wednesday, September 09, 2009

Expectation

Bismillah...

Kita xleh expect sesuatu lebih atau kurang dr yg sepatutnya. Islam dtg mengambil jalan tgh antara sikap berlebih-lebih (ifrath) dan sikap bermudah-mudah (tafrith). Allah telah menjadikan salah satu karakteristik umat ini sbg Wasathiyah (2:143).

Klu expectation kita tak spt yg kita nk, akibatnya akan mengecewakan diri kita sendiri. Ramai org sgt taksub dgn teori lalu lupa keadaan realiti. Lalu apabila teorinya tak sama dgn apa yg terjadi di medan maka dia mengambil tindakan yg salah. Sehingga tak jarang ada yg bertindak menyimpang jauh dari kebenaran.

Contohnya. Ada org berbeza pendapat dlm suatu mslh fiqh dakwah yg bersifat khilafiyah (byk pdpt) lalu tak dpt mengawal emosi. Kemudian bertindak bodoh memutuskan hubungan silaturrahim (ukhwah islamiyah). Berbeza pdpt dlm masalah khilafiyah masih mdpt pahala sedangkan memutuskan silaturrahim itu dosa besar!

Kalaulah yg lakukan semua itu org yg masih baru mendapat sentuhan tarbiyah, kita maafkan saja. Tapi apabila yg lakukan tindakan itu org yg sudah diyakini kefahamannya, still nk maaf je ke?

Byk lg contoh2 tindakan keliru diambil oleh masyarakat kita yg tidak memahami keutamaan amal dan tindakan berdasarkan syariat Islam.

Selalunya pd certain level, expectation kita terhadap seseorang akan mengikut level di mana dia berada. Tp if kita ambil kira faktor level shj dan mengabaikan faktor2 lain yg 'mungkin' contribution nya lebih besar terhadap keupayaan seseorang, maka kita kn bersedia menghadapi risiko di mana expectation kita mungkin tak tepat. Kekecewaan mungkin terpaksa dihadapi. Tapi if kita sendiri yg salah expect, adakah nak salahkan org lain?

Ada org expert pesan, "don't overestimate nor underestimate".

Allahua'lam

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template