Sunday, September 06, 2009

Suke Hati, Suker ati, yg Penting kita Hepi...

Bismillah...

Tulis post ni sambil dengar lagu Aboi. Memang sempoi giler. Dulu aku minat kumpulan Punk Rock ni. Suke hati, suke hati, yang penting kite hepi. Dengar 12 kali pun tak boring. Haha. Bila ingat zaman "kecik-kecik" dulu best sgt2. Rasa cm nk nek "time machine" kat RI [ade kt seblah pc aku ni] ni kembali ke zaman tu. Kengkadang boring gk asyik copy paste je dlm blog ni. Nak tulis tak reti. Idea byk tp xtau cmne nak "mengkertaskan" idea tu. Ada 2 benda yg aku slalu/suka buat. Habis masa aku kt 2 benda ni. Iaitu tido dan berfikir. Tido tu normal la kot. Semua org tido. Ada org 2 hari skali bru tido [ditujukan khas bt bdk2 arkitek]. Ada org tido dgn normal [8 jam normal la kot?]. Ada org tido sket sgt [2-3 jam tu dia dh rs lama]. Ada org tido lelap mata tp hatinya berjaga [golongan pendakwah yg terlalu sibuk fikir masalah umat]. Ada org tuuuu, overdose! Malam tido lps isyak. Bgn solat subuh. Tido balik smpi kul 12 dan seterusnya. [Ni utk org cm aku. Ngehehe..*pnh la].

"Dan kami jadikan tidurmu sebagai istirehat, dan Kami menjadikan malam sebagai pakaian, dan Kami menjadikan siangmu untuk mencari penghidupan." [78 : 9 - 11]

Berfikir plak mmg hobi aku. Setiap masa (kecuali time tido), ade je aku fikir. Bila tengok org, pakai kasut, berjalan, makan, mandi, ehem2, minum, baring, nek moto, etc mesti ada je benda terlintas (fathi ckp khotiroh.haha) dlm otak. Pastu otak aku akan mula menglinkkan peristiwa2 yg aku tgk, analisis, bt Z test, Chi Square test, ANOVA, elaboration, expanding and lost! Haha. Tp alhamdulillah, berfikir ni merupakan latihan supaya otak menjadi lebih aktif dan efektif. Jgn malas atau segan nak berfikir. Bkn kn bayar pn! Klu nk bayar, meh bayar kt aku. Huhu.

"dan pada dirimu sendiri, apakah kamu tidak memerhatikan?" [51:21]

Dalam al-Quran terlalu byk gesaan, suruhan dan arahan supaya berfikir. Allah suh tgk alam ciptaanNya, tadabbur al-Quran dan tgk diri sniri. Dah ada ke org yg cipta tangan dan jari yg mcm Allah bt ni? Prof Kevin Warwick yg pakar cybernetics tu pn tak reti bt. Aku lg la "ceroi pny kaki" [credits to Ust Shahril Long]. Hehe. Klu bleh aku nak jumpa Prof Warwick tu aku nk suh dia implan chip dlm primary nerve aku supaya apa yg aku fikir trus kuar kt skrin komputer ni. Takyah letih2 aku nk taip satu2. Haha.

This cap is used to stimulate neurons in your brain like Enfagrow milk does. Wakaka...

So, tadi masa tgh basuh periuk nasik, terfikir nk tulis something. Ekceli [ejaan bdk2 zaman skrg utk actually], nak tulis dr aritu lg tp idea tu tetibe hilang ntah ke mana ditelan lapar dan dahaga berpuasa. Ngehehe. Nak tulis psl pglmn berblog [ade ke perkataan ni?]. Aku start berblogging iaitu [klu silap..hehe] 1 September 2008 sehingga skrg. Mengikut statistik yg dikeluarkan oleh Google Analytics, dh dekat 8000 kali org view blog ni dan lebih 1500 unique visitors. Tp aku mula register dgn analytics akhir tahun 2008. So, mungkin lebih dari tu. Ikut "counter" kt blog tu, dh 10478 hits. Mulanya nk tulis entri ni sempena hits ke-10000 tp terlajak la plak. Takpela...

Byk pglmn yg best spjg xtvt menulis blog ni. Byk feedbacks yg aku trima. Bbrp org bdk kelas akula yg jd pembaca dan pengomen setia blog ni. Ikhwah dan akhwat pn rajin gk bukak blog aku. Mungkin "memantau" karutan aku. Ngehehe. Member2, kwn2, rakan2, saing2, friends, ustaz2, naqib2, murobbi2, mutarobbi2, bebudak usrah, bdk baik, bdk jahat, bdk gabungan baik dan jahat, anonymous, pencinta nama samaran dan NC [klu dia sempat baca la. Hehe]. Ada yg komen dlm blog; at the end of each entry but most of them blatantly scold me [just joking. Hua3]. Mcm2 komen. Ada membina ada memusnah. Kengkadang rasa nk terminate je tp ada org suh truskn. Kengkadang rasa nk terminate je dan ramai gk yg bg galakan + paksaan. Haha. Apepn, danke schoen kengkawan. Tanpa pengkritik dan kritikan cm korg [tahap Paul Moss], blog ni mungkin telah lama dikebumikan.

Pernah bbrp entri yg mungkin menyinggung perasaan org2 tertentu. Pernah bbrp entri yg trigger "super hot" discussions. Pernah bbrp entri yg sbbkan ukhwah renggang sementara. Pernah bbrp entri yg cm bdk2. Pernah bbrp entri yg sgt mengarut [termasuk yg ni]. Tak menggambarkan level of thinking and maturity as a graduate student. The childish part of me. Hehehe. For all that nonsense and faults, I apologize [bajet speaking. kuang3!!!] Yela, lain org, lain latarbelakang. Lain latarbelakang, lain cara fikir. Lain cara fikir, lain pendapat. Lain pendapat, lain ijtihad. Lain ijtihad, lain tindakan. Lain tindakan, lain kesan. Ape lg ek? Hehe.

Last but not least [akan aku smbg nnt], skrg dh 2nd half. Aku dh tertinggal byk juzuk. Aku nk pi beli lauk utk sahur. Aku nk tu nk ni. Bleh plak gi tulih blog. Hampeh tul la....

Sekian. Allahua'lam.

Yang Benar [teringat karangan surat tak rasmi SPM]
Aku yg tak tdo lg....

3 shuriken:

~kafalifmim~ said...

salam ramadhan paley.. dah 10 tahun rasanya akak x singgah sini. anyway, skg akak dh keje.. jadi....
kabarnya dh x duk ktho dh ek

ibnu yazid said...

wslm.

mak aihh..usia blog ni bru setahun, cmne plak bleh 10 tahun x singgah sni. gn time machine nih..haha. banzai2 sbb dh keje. a'ah, tak dok ktho dh. dok luaq plak.

dingcaram said...

salam.

tengah mengqada baca tulisan kamu. tahniah dah setahun ah maknanya blog ini. apa pun, tulis lah kalau rasa nak tulis. yang penting sentiasa beringat..

selamat berpuasa dan semoga ramadhan thn ini lebih baik dari tahun lepas.

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template