Thursday, December 10, 2009

Hiatus - Jaulah

Bismillah...

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar.

Susah betul hati ni untuk mengingati Allah. Bukankah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang? Bila fikir-fikir balik, takut betul dihisab nanti. Setiap detik umur akan ditanya ke mana dihabiskan. Banyak sungguh masa terbuang kat benda-benda yang tak berfaedah. Kadang-kadang "jeles" tengok member2 yang sibuk bekerja, belajar etc. Jarang nampak diorang habiskan masa dengan main game, fesbuking, tido dll. Bukan tak try buat. Kadang-kadang tu try la buat tapi susah betul nak maintain. Baca buku 2-3 mukasurat dah boring pastu... Macam mana nak timbulkan minat? Minat membaca, belajar, tadabbur, dan benda-benda berfaedah yang lain. Banyak dan kuat sangat "tarikan" ke arah buat benda tak/kurang baguih. Kadang-kadang, blogging pun masuk dalam kategori "melalaikan" gak, bagi aku. Tanya orang sana-sini, macam mana nak capai 10 muwasofat? Rasa macam akidah dah ok tapi malas pi bersenam. Perut dah "8 bulan" tapi tak sedar-sedar gak. Nampak macam dah musaqqaful fikr tapi urusan-urusan hidup tak terjaga. Timeline planning pun tak buat. Kalau buat pun tak iltizam nak buat. Sebulan, dua bulan, 3 bulan? Lepas tu.... Kata dah mujahadah tapi masa tak terurus. Selalu datang lambat ke... Imbalance. Bila evaluate semula rasa macam takdak satu pun masuk dalam kriteria tu. Malu sungguh. Dah bertahun-tahun ditarbiyyah, dah beratus-ratus kali halaqah/usrah, berpuluh-puluh tamrin dan daurah, berkali-kali "didera" dalam mukhayyam dan rehlah. Tapi tak banyak berubah. Takkan nak bagi alasan, "Alhamdulillah, berubah gak walaupun sikit. Kan Nabi cakap, lagi bagus amal yang sedikit tapi berterusan." Ini bukan bebelan ataupun menghaban. Ini evaluasi, terutama kepada diri sendiri.

Pinjam motor Suria Perkara Hitam je gi Jaulah..Hehe..

Bila tengok junior-junior dah semakin matang dan dah pandai untuk planning sendiri, rasa jeles lagi. Cepat betul masa berlalu. Betulla kata suatu "sms", "Sekali air bah, sekali pantai berubah." Dulu diorang merangkak. Sekarang dah pandai berlari. Tak terkejar. Laju betul. Tak boleh cakap, "Wei, tunggu jap, aku letih ni." Diorang suka guna teori evolusi, "Survival of the fittest." Kalau "pakcik" tak larat, pi berehat bawah pokok. Kami lari dulu. Nanti kami amik pakcik naik van jenazah. Bagusla, kadang-kadang memikirkan diorang buat aku tersenyum sendiri. Mengingat masa-masa kecilku sendiri. Dulu aku tak tahu apa-apa. Selepas aku tahu "apa-apa", aku pernah lupa.

"Ayah ni buat-buat pandai je. Islam tak cakap camtu pun.", getusku di dalam hati.

Sekarang aku dah tahu. Mungkin lebih tahu dari mereka. Tak jarang aku memperlekehkan pendapat mereka. Pernah gak bertelagah pendapat dengan ayah. Bukan mudah nak ubah persepsi seseorang yang dah hidup hampir 70 tahun. Dah berkilo-kilo garam ditelannya. Aku mungkin baru secubit dua. Aku sekarang dah bergelar pelajar universiti. Dari segi intelektual mungkin lagi baik dari mereka. Tapi, aku dapat peluang tu. Mereka tak pernah dapat peluang tu. Mereka hanya berpeluang menghidupi aku dan adik-beradikku yang lain. Itu lebih besar dan lebih baik dari phD, MSc atau degree etc. Kadang-kadang kita yang diberi hidayah oleh Allah ini tak reti bersyukur. Kita rasa kita dah faham Islam, so kita dah jadi lebih baik dari ibubapa kita (yang tak mendapat rahmat yang sama). Allah suruh kita selamatkan diri dan keluarga daripada api neraka. Kita sibuk mengajak orang lain buat baik tapi kita abaikan keluarga sendiri. Kita tak cuba untuk memberi kefahaman kepada mereka sesuai dengan kemampuan intelektual mereka. Yela, kita kan pelajar universiti. Perlu jaga standard. Yang tak betulnya ialah tarbiyyah tak dapat mengubah diri kita. Tarbiyyah tu sifatnya muqallib (merubah). Sepatutnya lepas dapat tarbiyyah, kita semakin lembut dan baik terhadap ibubapa. Rasa nak share "iman" yang kita dapat tu dengan diorang dan adik beradik kita yang lain. Bukan untuk rasa "lagi power" dari diorang semua. Patutnya lepas dapat tarbiyyah lagi rasa humble. Sepatutnya diorang rasa suka dengan perubahan yang berlaku bukan sebaliknya. Kalau sebelum tarbiyyah tak pernah2 basuh pinggan mangkuk, lepas tarbiyyah, masa cuti sem, balik rumah jadilah rajin. Tolong sapu sampah, basuh pinggan, kain semua, jaga solat jemaah, baca al-Quran etc. Tolong diorang serba serbi.

Kalau diorang tanya dengan nada pelik, "Awat hang ni pelik sangat sejak masuk U ni? Buang tabiat nak mampos? (ayat cerita P.Ramlee).

So, jawabla dengan sopan dan santunnya, "Mak, kat U, pali (bukan nama sebenar) join usrah.

"Usrah tu apa?", mak tanya balik.

"Usrah tu macam kumpulan belajar la. Selain study sama2, kami bincang pasal Islam. Saling ingat-mengingati. Mak jangan risau, kami bukan pengganas. Lagipun, pihak universiti pun sokong program2 macam ni untuk elakkan pelajar2 terlibat dengan aktiviti2 yang tak berfaedah."

"Mak tak kisah. Asalkan anak mak jadi orang berguna."

"Baiklah mak. Hehehe...."

Banyak lagi kebaikan usrah kalau nak sebut. Yang penting tunjuk contoh yang baik tu dulu. Bukan "menunjuk" contoh yang baik. Jangan balik rumah dok tidoq ja. Makan tidoq makan tidoq. Kalau mak hangpa tau hangpa ikut usrah, konfem lepas tu dia tak bagi ikut dah. Rasanya masih on-track lagi ni.

Kadang-kadang kita terlampau dipengaruhi oleh semangat. Mungkin sebab kita selalu terprovokasi atau dicandu dengan spekulasi. Jiwa muda. Biasalah. Jangan disimbah dengan minyak, nanti makin menyala. Kalau baru-baru dapat taujih pasal COUPLE ITU HARAM, terus clash. Alhamdulillah, macam sahabat2 Rasulullah saw dapat tahu pengharaman arak atau para mukminah sahabiah ketika mendapat tahu kewajipan berjilbab. Hidayah ni misteri. Kita pun taktau bila dia datang. Tup tap tup tap, aikk! dah berubah 180 darjah. Cuma cara kita mengendalikan "semangat awal" tu perlu improve kot. Kalau nak clash/break out pun bagila penerangan yang sewajarnya agar tak terzalimi. Kita boleh berkeras dengan diri kita tapi dengan orang lain kita kena consider kemampuan dan penerimaan dia dulu. Islam ni datang dengan alternatif. Kalau nak hapuskan sesuatu, Islam akan ganti dengan benda yang lebih baik. Haram arak, minum susu. Haram couple, suruh kahwin. Haram zina, bagi poligami. Haram riba, halalkan al-bai' etc. Kita (yang mengaku sebagai dai) kena kemukakan solusi cara Islam. Baru orang nampak kesyumulan Islam. Tu mungkin dari segi alternatif yang diperlukan tapi dari segi cara menyampaikan idea pun kena betul. Kadang-kadang kita ni idealist. Jumpa orang couple terus sergah, "Hoiii!! tau dak couple tu HARAM JIDDAN!" Dah la haram, tambah jiddan plak lagi. Nak bagitau benda betul tapi cara salah. Allah nak haramkan arak pun berperingkat-peringkat. Tapi kita ni tergesa-gesa. Seolah-olah kita "nak bagi hidayah" pada orang. Aku pernah lalui dan lihat benda ni berlaku. Sedihnya, orang-orang muda yang bersemangat ni sekarang dah banyak yang f*&^#. Semoga Allah memelihara kita dan mereka.

Bukan berkhutbah, ingin betuli diri jua (lagu Alhamdulillah Too Phat). Post kali ni agak panjang sebab comprise idea-idea yang pop! triggered by pemerhatian/tafakkur semasa berjaulah ke utagha. Best gak. Balik ke rumah di Taiping seminggu pastu ke Kedah, Penang dan Perlis selama 4 hari. Then semalam sebelum balik JB singgah kat KL jap. Sempatla "mengumpul data". Kata orang, "Jauh berjalan, luas pemandangan, banyak pengalaman." Maafla kalau silap. Tak pandai sangat berbahasa. Kita boleh baca berpuluh-puluh buku atau dengar beratus-ratus ceramah tapi ianya takkan sama dengan sesaat pengalaman dan tafakkur melihat alam dan ragam manusia. Lagi best bila kita dapat lihat dan compare sendiri teori-teori kemanusiaan yang dibaca di dalam buku dengan realiti yang berlaku di sekeliling kita.

Mungkin lain kali boleh tulis dengan lebih proper lagi. Maaf jika bahasa atau apa-apa yang tak kena. Menulis apa yang terlintas di fikiran je. Semoga bermanfaat insyaAllah. Allahua'lam.

1 shuriken:

[Ab.ngah] said...

Alhamdulillah... ni'mat-Nya yang tak terhingga..

'8 bulan'? Pali? huhu..

I like this 'self-introspection'.. :).

Kalau ada versi penyusunan semula idea pun bagus jugak. But, insya Allah, message has been delivered well..

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template