Thursday, April 07, 2011

Buku, Kitab dan Book

Alhamdulillah, kerana simpati terhadap nasib buku2 dekat rak ni yang sudah lama dibeli dan sudah lama tidak dibaca, maka aku bertekad untuk cuba istiqamah membaca semua buku2 ini dalam tahun ni, insyaAllah. Sebenarnya aku termotivasi selepas membaca beberapa buku dan kisah. Aku terbaca kisah para ulama Islam yang menjadikan buku ibarat air liur yang perlu sentiasa ditelan supaya tekak tidak kekeringan. Kisah2 ini diceritakan oleh Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni di dalam bukunya, Aku, Buku dan Cinta. Aku juga terbaca tentang kesungguhan Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi dan para ikhwan ketika dipenjarakan pada zaman revolusi. Bagaimana mereka mengubah penjara menjadi madrasah di mana pelbagai ilmu dibincangkan dan dipelajari. Sungguh dahsyat kesungguhan mereka. Dan aku bertanya kepada diri sendiri, kenapa aku tidak berusaha menjadi seperti mereka? Subhanallah, jauh sekali perjalanan untuk menjadi seperti mereka. Para ilmuwan Islam itu sejak kecil terkenal dengan tekad kuat untuk menuntut ilmu. Kecerdasan mereka dikenal sejak kanak2 lagi. Berbeza dengan aku yang hanya mula mengenal hakikat Islam ketika di alam matrikulasi. Tapi ibarat sebuah pepatah inggeris, "A journey of a thousand miles begins with a single step". Perlu berubah ke arah kebaikan walaupun payah. Perlu mujahadah melawan nafsu walaupun sukar. Perlu mula sekarang, jangan ditangguh-tangguh. InsyaAllah, seperti ayat terakhir dalam surah Al-Ankabut, orang2 yang bermujahadah mencari keredhaan Allah, pasti Allah akan tunjukkan jalannya. Sesungguhnya Allah bersama2 orang2 yang berbuat kebaikan.

Kadang2 malu juga bila terbaca student di Barat boleh habiskan beratus-ratus judul buku akademik dalam setahun kuliah. Ya, aku yakin bukan semuanya. Mungkin di Malaysia juga ada student yang ulat buku macam tu. Mungkin low-profile, kurang didedahkan. Iyalah, tv dan surat khabar di Malaysia lebih suka menceritakan perihal artis dan hiburan berbanding perkara2 intelektual. Bukan hanya salah mereka. Dah 'customer' hanya suka perkara2 macam tu saja. Prinsip industri, apabila meningkatnya permintaan maka produksi juga akan dilipatgandakan. Apapun, ibarat satu sel yang mampu mengubah genetik homosapiens, begitulah kita perlu menjadi sel2 dalam masyarakat untuk melakukan perubahan yang menyeluruh dan efektif. Dan aku sangat menyokong usaha Baca@LRT. Teringin nak join andai berpeluang. Selalu jugak naik LRT kalau ke KL dan biasanya aku akan bawa buku sekali. Kalau tidak, mata akan meng'usha' ke mana2 entah. Lebih baik tido tapi nanti sampai Seri Petaling pulak padahal nak ke Masjid Jamek. Hehe.

Ada orang kata tidak boleh sekadar membaca tanpa ada bimbingan daripada guru. Kalau tidak nanti dianggap berguru dengan syaitan. Mungkin ada kebenarannya. Allahua'lam. Tapi aku tak rasa perlu berguru untuk setiap buku. Takkanla baca buku The Girl with the Dragon Tattoo karya Stieg Larsson pun nak talaqqi. Nak talaqqi dengan siapa? Hehe. Jadi sebilangan buku yang melibatkan akidah dan syariat perlu dibincangkan. Bukan sekadar membaca dan menyedut keseluruhan isi dan kulit tanpa memikirkan dulu berdasarkan ilmu yang benar. Dan sudah tentu untuk mengelakkan daripada menempuh jalan yang sesat dan batil, kita perlu berguru, berbincang dan merumuskan dalam kerangka berfikir yang benar. Ya terpulang untuk membaca apa saja, selagimana ianya bermanfaat kepada diri dan ummat, tafaddhol, silakan.

Alhamdulillah, aku diberi peluang untuk membaca beberapa judul buku dalam minggu ni. Tapi aku tetap menyesal kerana rasanya lebih banyak masa terbuang sia2 berbanding masa yang telah digunakan untuk menghabiskan 3 buah buku tu. InsyaAllah akan aku cuba 'bedah' secara ringkas mengenai setiap buku yang aku baca untuk di'share' bersama rakan2. Mungkin boleh memberi sedikit motivasi untuk sama2 mempertingkatkan bacaan sebagaimana aku sering termotivasi untuk membeli dan membaca buku selepas membaca artikel Ustaz Hasrizal, Ust Zaharuddin etc, berbincang dengan kawan2, dan suggestion secara tak langsung daripada status kawan2 kat facebook. Sungguh sejak kecil aku mempunyai spirit of inquiry yang tinggi sehingga aku akan baca semua pages dalam akhbar Utusan Malaysia yang ayah beli. Padahal ada yang aku tak faham pun. Dan ada yang tak bermanfaat sangat pun. Ini menyebabkan aku ingin mengambil tahu semua perkara sehingga mengalami masalah time management yang agak serius. Sehingga sekarang. Perlu berubah, insyaAllah.

Sehingga bertemu lagi, mata ne~

Assalamu'alaikum warahmatullah wabarakatuh.


From my facebook notes HERE.

-paley tsugareyukumono-

-070411_0324-

1 shuriken:

snowss_85 said...

Bagusnya...semoga terus 'istiqamah' menambah ilmu dengan membaca kitab-kitab...

Semua pun patut usaha ke arah sama (especially dai'e)

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template