Friday, May 22, 2009

Apakah kamu tidak berfikir?

Bismillah

Berfikir itu anugerah Allah yang sangat berharga. Di dalam al-Quran al-Karim, Allah memerintahkan kita agar melihat, mendengar dan berfikir tentang kekuasaanNya, ciptaanNya dan kisah-kisah orang terdahulu. Perintah itu berulang-ulang. Kenapa?

6 shuriken:

Anonymous said...

Ana tau jwpnnya..pernah disoal oleh cikgu yg kedekut markah..huhu

ibnu yazid said...

Salam,

Lor, jika kamu tahu jawapannya, mengapa tidak dikongsi aja di sini. Mudah-mudahan memberi manfaat kepada yang lain juga. Nafi'u lighairihi kan? Hehe...

Baik kamu minta maaf kepada cikgu kamu sekarang. Mungkin beliau tidak kedekut markah tetapi ingin supaya anak muridnya "berfikir". Hehehe...

Anonymous said...

Waalaikumussalam w.b.t

ana rasa biarkan yg lain jwb dlu..
bukan xmahu berkongsi..

jgn bimbang..ana msih menyimpan skema jwpnnya..tersimpan rapi dalm folder khas.

ye2..baik2..mintak maaf cikgu..~mungkin cikgu xsedar mmg btui cikgu kedekut markah..kwang3..

ibnu yazid said...

klu simpan dlm folder, dok berabuk la nmpknya..haha..

lg pn ana x rs ada org nk jwb sbb ana suh pikir je..hehe

tp klu ana la, jwpn ade je dlm al-Quran...

Anonymous said...

Salam..

Alhamdulillah..bru lepas tadabbur n jumpa ayat ni..

"(Al-Quran) ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya dan supaya mereka mengetahui (dengan hujah-hujah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf."

Diambil dari kata2 Allah..
Surah Ibrahim-52

Allahualam.

p/s: sori lambat bg jwpn..wlupn xtunggu..^^ ana xguna skema jwpn cikgu ana yg kede markah tu sbb ana vote jwpn dr ayat2 cinta kekasih ana ni..Allahualam..terpuitis plk..ehem.

p/s 2:Anta merujuk surah yg mana iya?ada surah yg lain yg berkaitan?ana blum perasan lg yg lain..klu ada tlg tunjukkan iya..syukran^^

ibnu yazid said...

Salam,

lama bebenor nak bg jawapan. dh berabuk setebal 2cm folder tu =P

"Dan sungguh, dalam Al-Quran ini Kami telah (jelaskan) berulang-ulang (peringatan) agar mereka selalu ingat. Tetapi (peringatan) itu hanya menambah mereka lari (dari kebenaran)" (QS Al-Israa':41)

peringatan yg diulang-ulang itu adalah kisah kaum-kaum terdahulu yg dibinasakan kerana mengingkari Rasul2 Allah dan risalah yg dibawa oleh mereka. dikatakan nama fir'aun disebut sebanyak 27 kali di dalam al-Quran dan kesemua ayat2 itu mencelanya.

"Sungguh, pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang yang mempunyai akal. (Al-Quran) itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya, menjelaskan segala sesuatu dan (sebagai) petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman."
(QS Yusuf:111)

kisah2 nabi dan rasul serta ujian2 dlm kehidupan mereka dlm menyampaikan risalah tauhid menjadi ibrah (untuk diambil sbg tauladan) kpd kita. supaya kita terus kuat dan sabar. kerana ujian yg kita terima hanya kecil berbanding dgn mereka para rasul.

Allahu a'lam

p/s cm kenal je anonymous ni. hehe.. =P

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template