Saturday, November 15, 2008

Malaysia Negara Islam??

bismillahirrahmanirrahim

aku terbaca kat forum X (dirahsiakan) tadi berkaitan negara Islam. Persoalannya, adakah Malaysia negara Islam? Sebuah soalan provokasi yang bagus untuk difikirkan. Malangnya, rata-rata yang memberi komen sedikit emosional. Terlalu ikutkan perasaan. Boleh saja kalau nak membangkang persoalan tersebut tetapi perlulah dengan hikmah, nasihat yang baik dan debat yang lebih baik (16:125).

tujuan aku bawa isu ni kat sini bukanlah nak menghujahnya ataupun nak mendeskripsi secara detail. siapalah aku nak menghurai perkara-perkara yang melibatkan fiqh ni. tapi semua orang boleh buat penilaian sendiri dari apa yg dia lihat dengan mata kepala dia. semua orang boleh klaim sesuatu. contohnya, saya seorang yang kaya raya. ada duit berjuta-juta. tapi bila tengok, pakai motor kapcai je. rumah kecik. segala-galanya nampak sederhana malah fakir! jadi, kebarangkalian untuk mempercayai kata-kata saya adalah tersangatlah kecil. kalau ada yang percaya pun mungkin menganggap saya zuhud kepada dunia. tapi macam mustahil.

dalam kes malaysia ni pun lebih kurang. pihak legislatif klaim, negara kita adalah negara islam. islam adalah agama rasmi. dan "mencipta" slogan baru -Islam Hadhari-. negara malaysia islam hadhari ini menjadi contoh kepada negara-negara islam yang lain dari segi pembangunan material yang menjadi tunjang kepada islam hadhari itu sendiri. tapi dari segi spiritiual, bolehkah malaysia menjadi contoh?? layakkah? semua orang boleh fikir dengan waras kan? so bleh buat penilaian sendiri.

bagi aku, yang paling utama untuk kita fikirkan bukanlah malaysia ni negara Islam atau tak tetapi bagaimana nak mewujudkan negara Islam itu sendiri. berbalik kepada amal dakwah yang semua orang Islam wajib fahami. bagaimanakah asas pembentukan negara islam. logiknya, sebelum ada negara perlu ada masyarakat yang menyokong negara itu. sebelum ada masyarakat, perlu ada keluarga atau kelompok-kelompok yang menjadikan masyarakat itu sendiri. sebelum ada keluarga perlu ada individu-individu yang akan membentuk keluarga. jadi, asasnya adalah individu.

logik amal islamnya, individu muslim --> keluarga muslim --> masyarakat muslim --> kerajaan Islam --> daulah Islam. jadi, kerja kita sekarang adalah membina individu muslim. dan marhalah seterusnya mengikut kemampuan. pada hemat aku, sekarang ni takde lagi masyarakat muslim walaupun keluarga muslim dah banyak. disebabkan tiada wihdatul fikr atau kesatuan pemikiran, umat ini terus berpecah-belah. dengan hujah, kepelbagaian adalah rahmat, semua orang taknak bersatu. padahal perbezaannya tersangatlah kecil. aku pun taktau. siapalah aku.

jadi, persoalan tu terjawab dengan qudwah. kalau cakap je takde contoh, takdak sapa pn nk iku kecuali kroni. semoga bermanfaat. wallahua'lam.

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template