Monday, October 20, 2008

Perubahan - Diri, Sekeliling dan Masa

Space and Time

Aku bru selesai mengedit blog ni. Ntahla nk ckp, xdela improve sgt pn. Saje je aku nk mengexplore blog ni. Nk menggunakan sume ruang yg ada. Sblm ni kan ruang kt tepi tu x dpt digunakan sbb limitation pd template blog asal yg aku gn. So sambil2 aku dengar lagu "Islami Ya Quds" ni aku pn edit la mn2 yg patut. Aku tambah bbrp (byk gk sbnrnya..) link ke blog2 yg bg aku sgt menarik. Klu ada masa, bleh aku melawat blog2 diorg. Then, aku dh x gn nama asal blogger sebaliknya aku lebih prefer diorg pny blog title. Mcm2 title yg ada. Kreatif sungguh hgpa ni. Ada gk bbrp benda yg aku buang utk jadikan blog aku ni lebih "selamat".

Al-Quds Sentiasa Di Hatiku

Ok. Aku bt blog ni bkn nk mencari populariti. Aku biarkan apa yg korang nk ckp ttg aku sbb aku adalah aku. Aku bt sesuatu sbb aku suka. Selagi x keluar dr batasan syara', selagi x melanggar perintah Allah, selagi benda yg aku bt ni betul di atas jalanNya, aku akan bt. No matter what other people say. And i have no intentions on what people like to say about me.

Aku cb jadikan blog ni sbg tmpt utk aku meluahkan pandangan aku mengenai events yg berlaku kt sekeliling aku. Yup, aku merupakan pembolehubah bertindak balas manakala event2 kt sekeliling aku merupakan pembolehubah yg dimanipulasikan. Pembolehubah yg dimalarkan adalah masa. Wlupn ia sentiasa bergerak tetapi masa tidak dpt diubah. Ia trus bergerak. No one can stop time but time will stop them. For sure, i and u and all living life will soon die. Smg Allah mematikan kita sume dlm keadaan husnul khatimah.

Aku ingat lagi ketika aku kecik2 dlu, spt bdk2 lain, hidup happy je. Bdk kmpg la kn. Mcm2 benda yg aku main. Memanah ikan kt sungai, melastik burung, masuk hutan, mandi lombong, tangkap ular (ni aku tak tipu..mmg aku pnh tangkap dan bela ular), main bola (paling best time hujan..bleh berkubang..hehe), race beskal, mengail ikan dan byk la benda lain yg best2 yg besa bdk2 kt kmpg main. Cuma skrg ni dh xde bdk2 yg nk bt sume tu. Aku balik umh je, sume dh berubah. Hutan yg aku masuk utk lastik burung dlu habis dh jadi perumahan, skolah dll. Sungai tempat aku memanah ikan dulu dah kecik dh. Air pn dh kotoq. Aku pn geli dh nk gi sungai tu padahal sungai tu la dlu yg aku dan kwn2 aku dok mandi, main aci ligan dan mcm2 lg.

Aku Budak Kampung Jer..Bestttt..

Perubahan berlaku tanpa kehendak aku, kita dan sesiapapun kecuali Allah yang Maha Kuasa. Klu aku bleh manipulate masa atau aku bleh cipta mesin masa gn teori ruang dan masa kontinum einstein, aku nk balik jd kecik dan ulang semula masa2 happy tu. Tp, surely, aku xkan mampu. Absolutely, CAN'T!

Dunia akan berubah seiring masa berjalan. Kau xkan mampu ubah. Even bush yg kerek tu pn x berkuasa ubah apa yg sedang dan akan berlaku. Sbb tu dia x mampu nk halang ekonomi amerika drpd jatuh. Perubahan alam ni akan terus berlaku seiring dgn sunnatullah. Allah telah menetapkan hari kehancuran utk alam ini. Allah telah menceritakan tanda-tandanya di dlm al-Qur'an. Rasulullah saw telah menceritakan tanda-tandanya. Aku tahu tanda-tandanya. Kau tahu tanda-tandanya. Semua orang tahu tanda-tandanya. Tapi manusia mmg pelupa kan? Apa yg kita tgh bt skrg? Dh prepare ke nk hadapi "perubahan alam" ni? Tepuk dahi, sakit sendiri.

Aku pasti merasainya!!!

Still dlm perubahan. Ketika aku menulis paragraph ni, ada emel masuk. Ada seorang kawan meninggal dunia. Inna Lillahi Wa Inna Ilahi Raji'un. Dia bakal menempuh perubahan drpd alam dunia ke alam barzakh. Sekali lg, masa tidak berubah. Tetapi masa akan mengubah sekeliling dan apa yg ada di sekeliling kita akan mengubah kita. Teori ni mungkin x selamanya betul. Lain org, lain pendapatnya. Aku berlapang dada.

Semua orang berubah. Baik dari segi fizikal, mental, spiritual, emosi dan apa2 lg la. Dr kecik, skrg dh besar. Dlu x matang, skrg dh bleh fikir baik buruk (kdg2 x mtg gk). Dlu x pnh fikir mslh agama, alhamdulillah bila dpt hidayah, dh berubah spirit. Spirit jahil kpd Spirit Islam. Terima kasih kpd kwn2 yg memegang dan membimbing tgn aku ke jalanNya yg lurus. Jazakumullahu khairan kasira. Perubahan emosi merupakan antara perubahan besar dlm hidup aku. Dlu aku mmg panas baran (hot tempered gila2 la). Di kalangan adik2 aku, mmg takut la kt aku. Kwn2 pn "hormat" sket la kt aku sbb takut. Bergaduh etc..nakal2. Alhamdulillah bila dh join tarbiyah Islamiyah ni, aku lebih tenang. Emosi lebih terkawal. Klu marah, aku lebih suka senyap. Sabar?InshaAllah, kdg2 ssh gk nk sabar tp bila fikir2 balik xde pekdahnya aku marah2. Dan sejak join halaqah ni, dh byk tsunami perubahan yg melanda hidup aku.

Sekarang aku dh kt salah sebuah universiti utama kt mesia ni, UTM. Tempat yg aku x pnh mimpi pn akan berada di sini. Kt sekolah dlu aku blaja lokleh (main2) je. Tp Allah mengkehendaki lain. Dia bg aku kejayaan dlm SPM. Aku x nafikan la, aku study hard gk la before SPM sbb dh xde interest lain. Sebelum tu (Form 4) aku mmg fokus main bola utk skolah je. Tiap2 hari trening. Pagi gi skolah. Balik umh, mkn n tgk tv crita latin smpi asar pastu gi trening bola. Result time tu jgn crita la. Gagal saja. Aku la org paling "bodo" dlm kelas time tu. Tp lantak la apa org nk ckp. Aku x minat blaja. Aku minat main bola je. Jgn halang minat aku! Msuk form 5 pn sm gk. Smpila lps habis tournament bola, aku dh xde bende nk bt. So, malas2 aku bukak buku gk study. Subjek paling best, surely, math (modern n add), physics dan lukisan kejuruteraan. Aku dh x igt brpa tebal kertas lukisan yg aku dh gn utk lukis. Byk gila. Aku pn dh x igt brapa byk buku latihan yg aku dh beli utk bt latihan math. Byk gila gk. nasib baek aku x gila sbb byk bt math.hahaha. Alhamdulillah, result SPM aku gempak gk la. Smth yg xde sape dlm skolah tu expect. Cikgu aku pn x pnh expect. Kwn2 aku, bdk kelas aku suma x expect. Aku??? lagi la x expect apa2. Yela, third in school, sape expect kn? Bdk bodo ni no 3 dlm skolah. Totally NONSENSE! Tp aku yakin kehendak Allah melangkaui kemustahilan. Alhamdulillah.

Kemana ingin berubah???

Skrg aku dh final year dh pn kt UTM ni. Selepas ni akan berubah lg. Merubah haluan dr undergraduate ke postgraduate?? InshaAllah. PSM ni pn x lps lg. Aku pn xtau. Still struggle to complete it. Doakan aku kwn2. Moga doa korang dimakbulkan Allah berbanding aku yg byk dosa ni. Astaghfirullahal 'azim. Begitulah perubahan dan tiga parameter yg menjadi "key factor" dlm perubahan ni. Perubahan tidak mudah tetapi tidak susah. Berubah ke arah yang baik adalah tuntutan Islam kpd setiap penganutnya. Perubahan perlu dilakukan kepada diri, keluarga dan masyarakat ke arah redha Allah. Cuma seperti kata seorang ikhwah, "Perubahan perlukan penelitian." Dh jadi tema blog dia dh pn..hahaha..


Anyhow, change and makes different!

0 shuriken:

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template