Tuesday, October 21, 2008

Pesanan Akhir (As-Syahid Syed Qutb)

Saudara!
Seandainya kau tangisi kematianku,
Dan kau sirami pusaraku dengan airmatamu,
Maka di atas tulang-tulangku
Yang hancur luluh,
Nyalakan obor buat umat ini
Dan..............
Teruskan perjalanan ke gerbang jayanya.

Saudara!
Kematianku adalah suatu perjalanan
Mendapatkan kekasih yang sedang merindu
Taman-taman di syurga Tuhanku bangga menerimaku
Burung-burungnya berkicau riang menyambutku
Bahagialah hidupku di alam abadi.

Saudara!
Puaka kegelapan pasti akan hancur
Dan alam ini pasti disinari fajar lagi
Biarlah rohku terbang mendapatkan rindunya
Janganlah gentar berkelana di alam abadi
Nun di sana fajar sedang memancar...

(Ditulis beberapa ketika sebelum menemui syahid di tiang gantung)

Semoga Allah merahmatimu saudaraku

2 shuriken:

deennasour said...

erm tak kenal la sapa dia,
jahilnya aku~
tapi aku suka rangkap 4 terakhir itu~

erm nanti ecerita la sikit pasal dia ni,
kalau dah bagi tau k~
thanks add link blog~

ibnu yazid said...

inshaAllah jika ada masa aku tulis biografi Asy-Syahid Syed Qutb ni sket2..nk tulis pjg2 sumber pn xde lg..kn bt research dlu.

sbnrnya aku pn x brape phm dgn sajak ni sbb aku ni bknla social science student..x dpt catch up maksud dia sgt.

anyway, okla sbg proses muhasabah diri..

Template by - paley_11 | Daya Earth Blogger Template